Byta kolvar Polaris IQ 600 RR -08

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
Som rubriken lyder. Ska byta kolvar i Iqn nu hade jag tänkt.
Men när jag har varit och sneglat ner under huven så tycker jag det verkar extremt trångt för att kunna lyfta cylindrarna över pinnbultarna utan att cylindrarna tar i pyramiden ovanför & styrstången.

Måste man plocka ur hela motorn för att byta kolvar lr finns det nåt knep?

Och andra frågan, Kan man köra med pirat kolvar eller är orginal ett måste? dom är ju svindyra men det kanske lönar sig i längden utan ett totalras.

Tack för svar :ciao:
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det går att få bort cylindrarna med motorn i, jag kör med spi kolvar i min med turbo och det verkar då hålla:)
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
så det går alltså att ta upp cylindrarna utan att ta ur hela motorn? själv tycker jag pyramiden är ivägen för att kunna ta upp dom rakt upp? berätta lite mer tack :)
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Ang kolvarna, så köp orginal från staterna.
Jag bytte själv nyligen kolvar på min RR och köpte kolvar via Sled-parts som gick på 360$ inkl alla packningar som behövs.

Jag rekomenderar att plocka ur motorn.
Det gör arbetet mycket enklare och du får en bättre arbetsställning vid ett bord än hukad över skotern.

Att plocka ur motorn är ju inget större arbete än att plocka lös pipa, förgasare, plugga oljeslang, några elkontakter och motorfäste/motorstöd.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ang kolvarna, så köp orginal från staterna.
Jag bytte själv nyligen kolvar på min RR och köpte kolvar via Sled-parts som gick på 360$ inkl alla packningar som behövs.

Jag rekomenderar att plocka ur motorn.
Det gör arbetet mycket enklare och du får en bättre arbetsställning vid ett bord än hukad över skotern.

Att plocka ur motorn är ju inget större arbete än att plocka lös pipa, förgasare, plugga oljeslang, några elkontakter och motorfäste/motorstöd.
Nog sparar man mycket arbete om man gör det på plats.. det rör ju sig faktiskt bara om 20minuter man måste bocka sig över skotern..
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
Tror faktiskt jag kör på den stilen som IQ600RRSE pratar om. Kan bli kul och få avfetta i hela motorrummet och få blåsa av med högtrycken och få putsa och tvätta av motorn också och göra snyggt.
Bra mkt roligare och kolla ner under huven också. Har tittat på några sidor på pirat kolvar och då står det iq 600 HO, är det min motor eller är det till någon helt annan skoter.. det står nämligen aldrig iq rr 600 ..
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Nog sparar man mycket arbete om man gör det på plats.. det rör ju sig faktiskt bara om 20minuter man måste bocka sig över skotern..
Inte vet jag om det är så mycket mer arbete att plocka ur motorn.

Ta bort pipan, snorkel/luftburk och tömma glykolen måste du ju göra hur som helst, lik så ta lös kontakterna för tempgivare på toppen.
Kvar är ju egentligen bara att plocka lös förgasarna, plugga oljeslangen, ta lös el-kontakterna till statorn och lossa på motorstöden.

Linjera in motorn när man monterar tillbaka behöver du inte göra såvida du inte justerar motorstöden något.

Jag tror att man tvärt om sparar nog mer tid på att plocka ur motorn då det blir mycket enklare att hantera tex när knaster ska pillas in, när gammla packningarna ska skrapas bort och när cylindrarna ska moment dras.

Cylindrar ska dras med 57nm.
Toppen med 34nm.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jo det är ju som man vill de, Har man inte varit ur med motorn på länge så kan det ju vara skönt att passa på och tvätta i samma veva..
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
du kan med säkerhet säga att dom där kolvarna passar min RR 600 -08?

heter motorn 600 HO IQ 2007-2009 ?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
du kan med säkerhet säga att dom där kolvarna passar min RR 600 -08?

heter motorn 600 HO IQ 2007-2009 ?
Kollade på mina gamla originalkolvar här om dan och på dom stog det 77,11. men jag hade kartongerna från spi kolvarna kvar också, och det är dom jag länkade till som jag kör med nu.