Byta matta "guide"

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Som topic lyder, kan inte någon göra en utförlig guide för byte av matta. Kanske någon bild? Vore bra för oss idioter som inte skruvat så mycket med skoter förut. :hahaha::hmmmm:

Ex. Steg 1:

Steg 2:

osv..

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
är ju olika från skoter till skoter..men jag brukar göra såhär..
:
1.tömmer ut oljan från kedjehuset.
2.skruvar upp de och lossar kedjespännare,nedre drevet
3.lossar skruvarna för hållaren till lagret för drivaxeln på variatorsidan.
4.lossar boggins skruvar på variatorsidan.
5. tippar skotern åt variatorsidan så den ligger helt på sidan.
6.lossar sen resten av skruvarna till boggin.sen är de lätt att lyfta ur boggin (mkt lättare än att trockla in den om man hänger upp bakarslet i nån travers eller liknande)
7. nu drar du ut drivaxeln ur hålen.de kan vara lite bökigt på vissa maskiner (på vissa måste du även lossa lagret i kedjehuset)
8.nu tar man den nya mattan och gör allt baklänges.

kanske finns lättare sätt.men detta har funkat för mig iaf.har bytt några mattor nu så :)..

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har aldrig lossat nått lager i kedjehus.
är väll enklare att skruva lös hela huset.

annars tummen upp;)

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Gött! Riktigt bra svar! Om man inte försöker så lär man ju sig aldrig skruva, så nu ska jag prova byta matta för första gången! :beer:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Håller precis på med denna operation. Guiden ovan funkar bra. Ett hett tips är att passa på att byta drivaxellager, boggiehjullager och slides när du ändå har allting lös.
OCH att skriva ut sprängskisser från nätet!

släng_å_häng

Välkänd medlem
16 nov 2009
122
0
6
Umeå
litet tips på vägen är om du tippar upp skotern på sidan och vinklar ut mattan m boogien gode mkt, ska du se det går ännu lättare att plocka ur boogien.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Revarna är bland de lättare att byta mattan på.. allt är öppet och lätt att komma åt som kedjehus mm.
ur med boggien, ta bort kedja o drev, 3 bultar på huset, och ta bort bromsen, sen är de 3 muttrar på mätarsnäckan, sen är det bara o ta ur mattan

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
om du är osäker när du skruvar så knäpp gärna kort, minnet är kortare än tills du börjar skruva ihop igen.
sen så är det bara att skruva på och lära sig på vägen och göra dig en steg lista själv som du vänder när du ska montera ihop igen.
river du t.ex kullager i kedjehuset så lägg delarna på rad i den ordning dom sitter så att eventuella schims och brickor hamnar rätt.
ska du inte ha kvar gamla mattan så skär av den så slipper du djävlas med den.

mattsträckningen kanske inte är så lätt om du inte brukar skruva, men byt du mattan först och ta frågor senare.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
han som startade tråden hade tydligen en xp vilket är ännu svårare än en annan skoter!! orkar inte skriva eller de gör jag väl men har lite brått till en kompis som ska ha starthjälp på en bil..

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
han som startade tråden hade tydligen en xp vilket är ännu svårare än en annan skoter!! orkar inte skriva eller de gör jag väl men har lite brått till en kompis som ska ha starthjälp på en bil..
Nej jag hade en vector sp som jag bytte matta på, nu kör jag xp :)

norrlands_pöjk

Välkänd medlem
7 nov 2008
140
0
6
Haparanda
Tja ska utgöra ett mattbyte på en switchback 2004 är det nån som har gjort det på liknade modell som kan tipsa lite om proceduren, är ny på området gällande mattbyte så alla tips osv är väldigt välkomna!

Mvh A.:)