byta matta xp mxz 800 08, hur

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
hej

jag undrar hur jag byter matta på en mxz xp 800 08

behöver jag nå speciella verktyg

hur gör jag helt enkelt

det är ju annat på dessa skotrar med drivaxel osv

mvh

ehriksson

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag har svårt att se att det är någon större skillnad på en Xp mot resten av ski-doo..

Kolla på www.borg.se han byter på en gammal f3:a (inte samma men typ samma moment)

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
är det helt säkert de är samma

jag har för mig att man ska ha en avdragare för att hålla nått lager på plats

stämmer detta

mvh

ehriksson

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
är det helt säkert de är samma

jag har för mig att man ska ha en avdragare för att hålla nått lager på plats

stämmer detta

mvh

ehriksson
Nej de e inte samma.Om man har avdragare går det lättare,men det är inte ett måste.Orkar inte förklara hur man gör.Det ser du nog själv när du börjar på.Men jag kan säga dej att det är ingen lätt match att byta matta på xp:n.Lycka till!

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Nej de e inte samma.Om man har avdragare går det lättare,men det är inte ett måste.Orkar inte förklara hur man gör.Det ser du nog själv när du börjar på.Men jag kan säga dej att det är ingen lätt match att byta matta på xp:n.Lycka till!

hehe kan du inte ta dig tid att försöka berätta , eller någon annan, jag hade vela lära mig hur man gör detta

mvh

ehriksson

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Lös upp mattan.Bort me boggin.Bort med kedjekåpan.Bort med kedjan och dreven.Ta lös skydds plåten vid bromsskivan.Lös me bromsen från driv axeln (detta är jävligt) Skaffa utdragaren om du vill komma lätt undan.Kostar ca 100-150 kr.Bytte en gång utan utdragare men det tog tid.Sen är det bara att ta lös drivaxeln och byta mattan.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det som kan vara jävligt är att få av lagerhållaren till drivaxellagret på vänster sida. Hållaren är är också fäste till bromsoket så för att få bort bromskivan måste du undan med oket och därmed av med hållaren runt drivaxellagret...
Har du tur är det bara att knacka försiktigt på hållaren så att lagret lossnar...
Fick lösa det själv i vintras när min åf väntade på specialavdragare flera veckor...

Skruva lös hållaren från tunneln.
Ta ett par gängstänger, M8 använde nog jag..
Stick in stängerna genom bromsskivan och genom lagerhållaren och montera en mutter. Obs ej genom chassit...
Finns fyra hål i hållaren, sätt stängerna mitt för varandra...
Försök så gott det går att mäta avståndet mellan stängerna.
Ta ett vinkeljärn eller nåt och borra två hål med rätt avstånd emellan.
Lägg järnet över axeländen utanför bromskivan och dra på två muttrar på stängerna.
Sen kan du dra av hållaren från lagret...

I övrigt ska det inte vara några problem, men en fin sats med torxnycklar/hylsor lär du ha...

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
nu tar jag upp en lite old tråd men jag undrar om de va någon här på forumet som hade montera på 44 matta och fick något oljud i tunneln efter? mot nån kloss eller hur de va?

nån som vet vad jag surrar i?

visst var de lättare att ta lös bromskivan före sen bort med kedjehuset så inte axeln for och gled när man skulle bort med lagerhållaren vid bromsen...????

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
nu tar jag upp en lite old tråd men jag undrar om de va någon här på forumet som hade montera på 44 matta och fick något oljud i tunneln efter? mot nån kloss eller hur de va?

nån som vet vad jag surrar i?

visst var de lättare att ta lös bromskivan före sen bort med kedjehuset så inte axeln for och gled när man skulle bort med lagerhållaren vid bromsen...????
Hej jag bytte till 44mm matta i slutet av säsongen då det inte fanns snö här där jag bor.Så när jag hade på nya mattan körde jag bara skotern i "luften" och upp på släpet,märkte inge oljud.Men då jag kom upp till riksgränsen och började köra hörde jag att det tog i nån stans.Körde ca 200 meter och stannade för att se efter,såg ingenting körde ytterligare 200 meter och ljudet slutade.Tror det tog i lite i dendär plast grejen som sitter vid främre kylare.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Min plastkloss tog i och förde oväsen... Rev helt sonika bort den... Är ju bara ett skydd för kylaren om man ska köra med dubbad matta, som jänkarna gillar...

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Art.nr 529036145 kostar ca 200:- , använd denna avdragare och ert arbete går mycket bättre.

Ett tips är att stoppa ett plattjärn eller liknande mellan bulten och axeln för att skydda täckpluggen i plast inuti drivaxeln, sitter bromsoket för hårt, så värm med varmluftpistol, räcker ej det så kör på med mer värme (Gas), annars går avdragaren sönder.