byta motor från m5 till m800 vs m1000

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
ska byta motor nu i vinter men det står mellan en 800 vs 1000..

är det nån som vet vad som skiljer mer än lite vikt?

vill veta vilken som är bäst å trimma :evil:

hade ju varit fint med nya 800 h.o motorn 160 hk=)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det finns några stycken som satt in f7-motorer i m5orna. Bland annat salig insomnade Biosteel om jag inte minns fel. Vad kan man säga om det egentligen, arctics genom tiderna bästa motor i ett genomfint och jättesmidigt chassi är egentligen som en avlägsen dröm för mig.
 
Senast redigerad av en moderator:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
allt skiljer , 1000 motorn är ca 15 kg tyngre än f7 motorn (som är ngt kilo tyngre än 5:an)
, gissar att den är 7-10 kg tyngre än 800:an , 1000 är ju bäst om man ska trimma , ger ca 165 hk std men 180 med pipa y-rör , och närmare 200 med portning topp tänkil ....
men en 800 har en betydligt trevligare gång och Ho:n har lika mkt effekt std så då är valet enkelt om man inte sak trimma , är nog svårt att hitta en sån dock ...
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
allt skiljer , 1000 motorn är ca 15 kg tyngre än f7 motorn (som är ngt kilo tyngre än 5:an)
, gissar att den är 7-10 kg tyngre än 800:an , 1000 är ju bäst om man ska trimma , ger ca 165 hk std men 180 med pipa y-rör , och närmare 200 med portning topp tänkil ....
men en 800 har en betydligt trevligare gång och Ho:n har lika mkt effekt std så då är valet enkelt om man inte sak trimma , är nog svårt att hitta en sån dock ...
fan va nice... ska söka upp en 1000 tror ja då har man ju dubblat motor haha.. hade ju varit skoj å försöka nå 200hk stäcket:whistle:
se om man hittar nån på eBay
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Tänk även på att 800/1000 INTE passar bolt on i ditt chassie, då fästerna skiljer sig från 700/600/500/440cc motorerna, då dessa motorer är big block.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Jahaja, då ber jag om ursäkt. Tyckte att jag hade läst att du var 13 någonstans. Isåfall hade tråden direkt passerat som en paria och du hade stämplats som ett troll.

Men vi ska ju hålla oss till ämnet. Kanske någon vänlig moderator raderar våran lilla dispyt så får du ha din tråd ifred

Men ska vi hålla oss till topic så finns det några stycken som satt in f7-motorer i m5orna. Bland annat salig insomnade Biosteel om jag inte minns fel. Vad kan man säga om det egentligen, arctics genom tiderna bästa motor i ett genomfint och jättesmidigt chassi är egentligen som en avlägsen dröm för mig.
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?p=240796#post240796

Tror det blir enklast om du snör i en 700, så du slipper hålla på och jäklas med motorfästena. Men det är klart, coolt med en dubbelt så stor motor såklart!
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Tänk även på att 800/1000 INTE passar bolt on i ditt chassie, då fästerna skiljer sig från 700/600/500/440cc motorerna, då dessa motorer är big block.
vad behöver man bygga om då?
hur blir det med variatorerna då? passar dem?

lutar åt en 1000.. ska vara lite bökigt :evil:
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Varför inte bara sälja och köpa en 1000? En motor lär ju kosta en redig slant den med, sen tillkommer ju endel prylar runt om de.
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Varför inte bara sälja och köpa en 1000? En motor lär ju kosta en redig slant den med, sen tillkommer ju endel prylar runt om de.
ne kmr inte på fråga.. blir ju så dyr försäkring vetty..
hitta en sprillans ny i kartong i usa en 700 färdig för start för 14500kr

man får typ 40tuss för en m5 å m1000 kostar väl dubblet så mkt.. bättre å bygga sj så man får skotern som man vill ha den

ska se om ja hittar en motor nu å så blir nog å stoppa ner den till nästa vinter så har man tid på sig å trimma å fixa i motorn
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
att byta motor blir aldrig billigt , oftast bökigare och betydligt dyrare än man någonsin kan tro , speciellt om motorerna inte ens är släkt , tänk på att tex vid byte till 1000 måste motorn vara 100 % komplett med allt från variator , kabelstam, ecu ,spolar,soppapump,luftintag,motorfösten ... jag skulle aldrig ens fundera på att byta motor i ett schassi som redan har den fabriksmonterad , att stoppa i en stor motor i tex ett snopro schassi är en annan sak
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
att byta motor blir aldrig billigt , oftast bökigare och betydligt dyrare än man någonsin kan tro , speciellt om motorerna inte ens är släkt , tänk på att tex vid byte till 1000 måste motorn vara 100 % komplett med allt från variator , kabelstam, ecu ,spolar,soppapump,luftintag,motorfösten ... jag skulle aldrig ens fundera på att byta motor i ett schassi som redan har den fabriksmonterad , att stoppa i en stor motor i tex ett snopro schassi är en annan sak

bytte bort en bil som ja köpte för 10000kr å laga toppen å bes å skatta sen bytte mot skotern så nå kan ja lägga en peng i skotern ..

har dessutom till gång till svarv planfräs tig svets ja en hel industri verkstad..

kmr att bygga i etaper
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Jag förstår heller inte riktigt vitsen, när dom redan finns klara med 1000 motorn så är det både billigare och bättre att köpa en sån.

Däremot något som jag skulle bli imponerad över är att du sätter 1000 motorn i nya snopro sx600.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Själv skulle jag valt en 700-snurra, blir en nog stor förbättring och ät lättare att få plats med. (så är chansen att hinna köra i vinter lite större också)
Men det är min tanke. =D
 
Senast redigerad av en moderator:

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
jo en 700 me boondocker pumpgas turbo.. fy fan va fint den ska gå då.. kanske lite dyrt... sen är det ju roligare att ha en m5 me 700 motor å turbo än en orginal m1000 me lite trim. tkr ja iaf..
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
jo en 700 me boondocker pumpgas turbo.. fy fan va fint den ska gå då.. kanske lite dyrt... sen är det ju roligare att ha en m5 me 700 motor å turbo än en orginal m1000 me lite trim. tkr ja iaf..
håller med helt totalt!!

finns inget som är så fränt som en sleeper. Då menar jag inte årets nytro uppskrämd till 300hk, utan hellre 5-15 år gammal skoter som orsakar haksläpp totalt när den går upp på vändrullen och gräver sig upp ur lössnön. :eek:

Fantiserar ofta om att försöka bygga om ockelbo´n med m7 boggie eller liknande, värre matta och roligare motor. den skulle orsaka haksläpp med 51mm kammar och 120-140 hk. men det är ett bygge långt över min egen budget och förmåga, så drömma får man och nöja sig med ockelbon tills man har jobb igen och råd med en cf8 eller m8 =D