Byta olja i kedjehus?

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Hej!

Funderar på om man skall byta oljan i kedjehuset på min Yamaha Cs 340 Long då dem ända mistlurarna kommer ifrån just kedjehuset. Inte motorn.

Hur går man till väga i så fall, jag kan inte hitta något sätt att tömma och sedan tillsätta ny olja. Skall man behöva plocka ur kedjehuset och på så sätt fylla på nytt på något vänster?

Skotern har gått 593 mil.:)

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
byta olja i kedjehuset är ingen dum ide, avtappningsplugg i botten brukar det finnas på dom flesta men inte alla så kanske måste man öpnna kedjehuset och släppa ut oljan. Påfyllning sker vanligtvis där man kollar oljenivån, antingen är det en oljesticka eller en oljenivåplugg(skruv).

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Tack för även detta svar Beasten.

Skall ta och kika på detta, kommer ju inte att ta skada utav bytet hur som helst :)
Så det är det värt skulle jag tro.

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
byta olja i kedjehuset är ingen dum ide, avtappningsplugg i botten brukar det finnas på dom flesta men inte alla så kanske måste man öpnna kedjehuset och släppa ut oljan. Påfyllning sker vanligtvis där man kollar oljenivån, antingen är det en oljesticka eller en oljenivåplugg(skruv).
Man kan ju öppna kedjehuset med en påse runt så rinner oljan ner i påsen.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
istället för att öppna med all olja i så far tex på Jula eller någon affär som säljer gräsklippare och köp en sån här: http://www.jula.se/motorservicekit-131263 med den suger du ur den gamla oljan, sen kan du givetvis öppna upp för att kolla att allt står rätt till!

Har använt den till min i några år och det funkar kanonbra.

starborn0911

Medlem
27 mar 2013
26
1
3
Piteå
Hej!

Funderar på om man skall byta oljan i kedjehuset på min Yamaha Cs 340 Long då dem ända mistlurarna kommer ifrån just kedjehuset. Inte motorn.

Hur går man till väga i så fall, jag kan inte hitta något sätt att tömma och sedan tillsätta ny olja. Skall man behöva plocka ur kedjehuset och på så sätt fylla på nytt på något vänster?

Skotern har gått 593 mil.:)
Hej

Ska göra det du efterfrågade, hur gick du till väga ? Tacksam för svar

starborn0911

Medlem
27 mar 2013
26
1
3
Piteå
På många maskiner sitter de en avtappningsplugg inne i bandtunneln. Jag mins inte om ET har det trots att jag haft 2 st men de va för 30 år sedan.
Jag har tittat direkt under och där är det ingen plugg, bara ett plastskydd. Ska kolla inne i tunneln om jag ser någon plugg. Tack för svaret

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.210
1.044
113
Stora Blåsjön
Är ju inte helt dumt att plocka av locket på ett kedjehus och kolla så allt är ok där inne och torka ur ev koksad olja.