Byta olja på Phazer

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Tänkte passa på att byta motorolja i Phazern i sommar när den ändå bara står. Har aldrig skruvat med Yamahas fyrtakatare så jag har ingen aning om hur man går till väga. Vet inte ens vart oljefiltret sitter:eek: Nån som har nån "how to" eller har lust att berätta lite enkelt hur man går till väga.

Tacksam för svar.

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Ingen som har nått tips...anledningen till att jag är osäker är att jag har hört att man ska fylla en del i motorn och sen resten i oljetanken? Vill veta hur mycket var och vad den totala mängden är.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Tappa oljan från lägsta punkt på motorn. D v s lossa oljepluggen där det är tänkt att tappa olja. Sedan rekomenderar jag att du byter oljefilter när du liks håller på.
Efter du satt in det nya filtret fyller du på högsta punkt på motorn. Det finns 2 hål att fylla olja på. Fyll i det på motorn till att börja med. Får du i all olja som den rymmer så kan du vara nöjd så, annars får du fylla i oljebehållaren också.

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Jag trycker att du borde läsa i instruktionsboken vad som gäller eller hör med närmaste yamaha åf så att du gör rätt. Jag bytte olja enligt boken som säger att du fyller oljetanken med ca 1,5 liter och startar motorn i 5-10 min och därefter fyller i resten och startar. Med oljefilterbyte så går det i 2.63 liter, utan filterbyte 2.45 liter.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
På Phazern så finns det två oljepluggar, en under vevhuset (6mm insex) sen så sitter det en under oljetanken (12mm fattning). För att få komma åt oljefiltret så lossar du hö. o vä. sidokåpa, lyset å luftburken, sen sitter det långt där nere...trångt å jävligt till...
När du fyller olja så fyller du enbart på i oljetanken, först 1,5-2 liter, sen startar du den och låter den gå cirka 5 sekunder så att oljan får rinna efter, sen fyller du resten. Nästan hur enkelt som helst!

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Om du läser längre upp i denna tråden så ser du hur mkt olja de går i.
Såg det nu sorry

fyller oljetanken med ca 1,5 liter och startar motorn i 5-10 min och därefter fyller i resten och startar. Med oljefilterbyte så går det i 2.63 liter, utan filterbyte 2.45 liter.

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Rätt enkelt men förhållandevis mkt skruvning, och köp för guds skull originalkoppen till oljefiltret. Jag fyller enligt verkstadsboken olja i både motor och expansion innan start. Det är filterbytet som gör att det är liite bökigt...