1. Lossa motorvariatorn, finns flera guider på youtube, jag tycker en TRA avdragare brukar gå bra, men i besvärliga fall får man ta till "vattentricket" (som sagt sök på youtube).
2. Dela variatorn, detta görs lättast genom att gänga in avdragaren, hålla i den yttre skivan och stöta avdragaren hårt mot tex ett betonggolv, finns säkert oxå på youtube.
3. Dra ut "korset" från den yttre skivan, detta gör du med handkraft men var beredd på att det ramlar loss sex st glidklackar med tillhörande oringar.
4. I korset sitter ramperna, du får lös dem genom att lossa sex st M6 skruvar.
5. Antagligen behöver du flytta över de fjädrande pinnarna som är pressade i ramperna, detta kan du göra med ett skruvstycke och lämpliga distanser, tex M12 muttrar eller liknande.
6. Passa på att gra rent alla delar från damm och smuts, kanske är det även läge att köpa ett original renoveringskit så får du alla nya slitdelar, kostar 990kr hos brp handlare.
7. Montera i omvänd ordning
Det finns hållare att köpa som håller de sex glidklackarna på plats under monteringen.
8. Bulten som håller variatorn kan behöva efterdras efter en varmkörning.