byta ramper BRP

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
1. Lossa motorvariatorn, finns flera guider på youtube, jag tycker en TRA avdragare brukar gå bra, men i besvärliga fall får man ta till "vattentricket" (som sagt sök på youtube).

2. Dela variatorn, detta görs lättast genom att gänga in avdragaren, hålla i den yttre skivan och stöta avdragaren hårt mot tex ett betonggolv, finns säkert oxå på youtube.

3. Dra ut "korset" från den yttre skivan, detta gör du med handkraft men var beredd på att det ramlar loss sex st glidklackar med tillhörande oringar.

4. I korset sitter ramperna, du får lös dem genom att lossa sex st M6 skruvar.

5. Antagligen behöver du flytta över de fjädrande pinnarna som är pressade i ramperna, detta kan du göra med ett skruvstycke och lämpliga distanser, tex M12 muttrar eller liknande.

6. Passa på att gra rent alla delar från damm och smuts, kanske är det även läge att köpa ett original renoveringskit så får du alla nya slitdelar, kostar 990kr hos brp handlare.

7. Montera i omvänd ordning :) Det finns hållare att köpa som håller de sex glidklackarna på plats under monteringen.

8. Bulten som håller variatorn kan behöva efterdras efter en varmkörning.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
En bra TRA avdragare och ett mothåll kan varmt rekommenderas, det underlättar arbetet ordentligt och då riskerar du inte att ha sönder något när du tar lös variatorn.

Det sitter fjädrar bakom glidklackarna så stoppa ner allt i en plastpåse när du drar upp den så inte fjädrarna flyger över hela garaget.

9 på bilden är glidklackarna och 31 är fjädern, 20 är o-ringar i gummi som ska hindra smuts från att komma in i fjädern.

Ramperna sitter bara med två skruvar (nr 28 på bilden).

Klickern nr 22 på bilden behöver du inte ta bort för att få isär den men du kan se till så de står i läge 3 när du har bytt till de nya ramperna, det brukar vara ett bra utgångsläge.

Variatorbulten ska dras till 90Nm och sedan efter varmkörning dras till 95Nm.

Gör rent med bromsrengöring och tryckluft men du ska inte smörja något i variatorn.

 

Attachments

Last edited:

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
TS har en TRA 7 i sin, den har inga fjädrar bakom glidklackarna.
Den är även lite annolunda i sin uppbyggnad jämfört med 3:an (sprängskissen ovan).