Byta rem zr800!?

Alcan

Aktiv medlem
3 aug 2012
68
0
6
Sollentuna
Har försökt flera timmar idag med att byta rem på skotern. Få loss den gick efter en del om och men men det var inte helt enkelt. Men att få dit den går fan inte. Det går att vrida sekundären medurs en bit men jag får inte isär skivorna. Känns pinsamt som fan att man inte ska klara av en sån enkel grej som att byta rem på skotern. Har gjort det på farsans AC 600 trippel å där var det inga problem. Sitter en svart fjäder i såg det ut som. Finns det något specialverktyg

Mvh Alex

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sätt remmen i primären och endast en liten bit av remmen på ovansidan sekundären. Tryck ner remmen vartefter du trycker på sekundärens rullock. Remmen håller alltså isär skivorna mer och mer, ju längre ner du får den.
I värsta fall snurrar du sekundären bakåt och våldskränger dit remmen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Nu vet jag inte hur det är på denna modell..men finns det ingen skruv/bult som sitter på skivans ytterkant som är till för att kunna justera remmen och som även används för att dela på skivorna?

Alcan

Aktiv medlem
3 aug 2012
68
0
6
Sollentuna
Provade med mattan fri oxå men det lyckades inge vidare. Lyckades även dra av en av de tre bultarna när jag satte en nyckel där som mothåll :-/ Total failure idag med andra ord! Fasar för när remmen går av uppe på fjället :-S

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Om du skulle prova med att demontera sekundären från axeln för att sedan lägga på remmen när variatorn är lös och sedan montera variatorn på axeln igen.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Varför göra så svårt. Denna variant har jag alltid kört på.

Lägg på remmen på primärvariatorn. (Notera läsbarhet på texten) För rätt sida utåt.
Lägg på remen så lång det går i överkant av sekundären. Se till att trycka fast remmen mot sekundären utan att klämma sig. Vrid med båda händer sekundären bakåt tills remmen hoppar på.