Byta sekundärfjäder

Adamsvedin

Medlem
13 apr 2015
24
0
1
Tjena ska byta sekundärfjädern på min 2015 pro rmk, behövs de något special verktyg? Eller går de att få ihop på nå smidigt sätt?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kruxet brukar vara att få lös de 4 försänkta torx-skruvarna som håller helixen.
En del värme och våld brukar behövas.

Får du lös dom är det ju bara att hålla emot fjädern på nåt vis när du tar bort helixen.
En gängstång som går genom axelhålet i sek. tillsammans med ett plattjärn som mothåll på varje sida löser biffen...
Eller en stark kompis...

Men som sagt, det brukar vara skruvarna som kräver en del jobb...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
På min 14 släppte skruvarna direkt efter några smällar på biten. Slå först och dra sen, testa inte dra först för drar du den rund blir de mer jobb
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Fler tips när det gäller besvärliga torxskruvar:
1) Gör rent ordentligt i skruvskallen i förväg så att bitset verkligen kan gå hela vägen ner i botten.
2) Använd bits av bra kvalitet som inte är utslitna. Billiga bits är ofta lite väl avrundade eller missbildade längst ut, så de inte får bra grepp i en skruvskalle med grunt hål. I nödfall kan man hjälpa upp saken genom att planslipa änden av bitset, var dock försiktig och kyl noga så inte härdningen går ur.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
För att demontera helixen behövs ingen gängstång eller liknande, men när du ska ha bort fjäderkoppen är det däremot fördelaktigt ;) ta en liten brännare och värm varje skruv intensivt 10-13 sekunder så släpper dom lätt, funkar varje gång för mig!