Byta sidor på skidorna på en Polaris SKS

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Vet inte om jag är ute och cyklar men går det att göra? Och syftet är att minska skidbredden och förbättra lössnöegenskaperna..
Bifogar bilder på hur de ser ut och sitter och skulle få den ca 4 cm smalarae iallfall:)

Attachments

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Var då så på farsans SKS -99, böt man plats på skidorna så fick man bredare/smalare spårvidd, verkar vara samma på den där också.

Fredriksson_

Aktiv medlem
7 feb 2011
52
1
1
Björksele
sen kan man väl sätta distanserna som sitter på varsin sida i skidan på samma sida så kommer det några centimeter där med.?
tror iaf man kan göra så kan mycket väl ha fel också.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Haft exakt en sådan skoter, för att göra den smalare måste du flytta in trailingarmara, du ser att det sitter hål i dom där fram jämte parallelstagen som går från bulken.
Du tar lös och sätter dom dit. Dock så blir du nog tvungen att ställa in skidorna, smalade av min under vintern utomhus och sket i att ställa toe-outen då, gick att köra men blev mycket bättre när jag ställde in den.

Du kan samtidigt passa på att ta bort krängningshämmaren om du vill få den smidigare, blir mycket bättre

Ang skidorna så sitter dom nu "fel", dvs höger skida på vänster sida och tvärt om..

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Haft exakt en sådan skoter, för att göra den smalare måste du flytta in trailingarmara, du ser att det sitter hål i dom där fram jämte parallelstagen som går från bulken.
Du tar lös och sätter dom dit. Dock så blir du nog tvungen att ställa in skidorna, smalade av min under vintern utomhus och sket i att ställa toe-outen då, gick att köra men blev mycket bättre när jag ställde in den.

Du kan samtidigt passa på att ta bort krängningshämmaren om du vill få den smidigare, blir mycket bättre

Ang skidorna så sitter dom nu "fel", dvs höger skida på vänster sida och tvärt om..
Aha, me då sitter de rätt nu för var i garaget och bytte ikväll:) Och flyttar man in staget som du säger så är väll det ca 1 cm/sida typ också, det har jag inte tänkt på.... Men det här med krängnings hämmarna är jag lite skeptisk till för vill ha så bra kompromiss som det går men just bredden har stört mig då den vart seg att trycka ner:)

Hur är det där med toe in och toe out, ger det samma skilnad som på bilen när man ändrar eller hur ska de ställas? Finns det någon standard inställning typ att utgå ifrån eller?

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Det är mest krängningshämmaren som gör att den blir seg att trycka ner
2cm Toe-out brukar jag ha, mäter långt fram på skidorna.