Byta variatorfjäder

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Hej! Som rubriken lyder så ska jag byta tillslagsfjädern i primärvariatorn. Skotern är en zl 500-99:a. Jag har aldrig gjort något i variatorväg förut och undrar därför hur man gör?

Sen så ska det enligt förra ägaren sitta ett variatorkitt på den, och då satte han på denna fjäder som gör att den "släpper" på 5000 rpm. Det jag vill är att den ska släppa på lite mindre varvtal, jag fick med originalsakerna samt originalfjädern och det är den jag tänker byta till. Jag undrar därför om jag måste byta tillbaka allt annat som helix och vikter mm? Eller om det fungerar att bara byta fjädern?

Hoppas att någon förstår mina frågor, mvh Eric:smile1:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Om variatorn är likadan som i min farbrors Z/R-500 så borde variatorn likna en polaris variator med tre viktarmar och ett kors som skruvas på plats...
Jag har riktiga grejer till min polaris variator i Grizzlyn och farbrors variator passar i den men det är ju special tillverkade grejer som min kusin gjort när han var ung...
Han har använt konan från en vevxel från en gammal arctic cat han körde sönder och sen som han svetsat fast i bänken, sen köppte jag en nyckel från en gubbe i kalix och en fjäderhållare.
Nyckeln passar på det där korset som vikterna pressar mot och den siter på gängor och är bokig som fan att få lös då det sitter lock-tite på den, måste jucka fram och tillbaka annars går gängorna.

Var tvungen att byta fjädern i Grizzlyn då den var alldeles för hård, den ska krypa fram Grizzlyn, min hoppade iväg med riv!

Kan inte beskriva så bra, men åker hem på fredag och då kan jag ta bilder på grejerna och kommer hit igen på söndag efter.m och kan jag lägga ut bilderna, om du nu hinner göra färdigt ditt så finns det ju ändå åt någon annan som behöver.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Ta lös nio små skruvar, tror det är insex. Då är locket lossat.
Sen tar du lös fjädern och sätter i den nya. sen skruvar du fast skruvarna igen.

Prova dig fram med fjädrar och vikter, då märker du vad du och skotern trivs med.
Det är ingen fara att bara byta fjädern men den går nog knappast optimalt då.

Varför vill du ha ner varvet? Hugger den när den kopplar in?

Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
det gjorde min Grizzly, och min farbror ska göra precis samma sak med sin men det har vanliga bultar i sitt lock, var försiktig om du inte vill ha locket i ansiktet! Gör ont som förbannat!