Byta variatorrem på Ranger Mountain 800 -03

christoffere

Aktiv medlem
7 mar 2010
60
0
6
Hej!
Tänkte höra om hur jag gör exakt när jag byter variatorrem på min Ranger Mount..
Det är ju meningen att jag ska nyttja verktyget som ingår i verktygssatsen antar jag? Som jag ska gänga in någonstans, men var?
Någon som har koll på tillvägagångssättet som vill dela med sig av det?

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Du skall gänga in det i ett hål i sekundärvariatorn, brukar vara markerat med en pil. Det sitter i närheten av axeln

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Hej!
Tänkte höra om hur jag gör exakt när jag byter variatorrem på min Ranger Mount..
Det är ju meningen att jag ska nyttja verktyget som ingår i verktygssatsen antar jag? Som jag ska gänga in någonstans, men var?
Någon som har koll på tillvägagångssättet som vill dela med sig av det?
som ehnebom säger så sätter du verktyget på det enda stället det går att sätta på sekundären och sen skruvar du in och då delas skivorna och remmen faller ner. Sen är det bara att ta bort gamla o lägga in nya remmen. Kolla att den nya hamnar rätt bara så du inte måste chimsa om sekundären (inte hamnar för högt/lågt när du skruvat ur verktyget)

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
dum fråga, ja la på nya remmen på RM och den är ca 2-3mm bredare än den som satt på. Givetvis hamnar den för högt i sekundären, går det att enkelt ställa om sekundären så remmen kommer längre ner eller måste ja chimsa om den?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
du har ju justeringar (insex) på din sekundär, eller är det den där plattan du vrider? Hm vet inte riktigt o m de är HPV eller HPV-27 du har.. men hur som helst, antingen insex eller 8mm skalle 3 bultar du släpper å vrider en hel platta :)

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
har så ja kan justera en platta på sekundären, för att spänna fjädern, men även om ja släpper ner den på 0 ligger skiten för högt

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
okej, för att öppna den skruvar jag bort alla 3 bultarna först innan jag släpper på centrumbulten? aldrig öppnat ngn o vill inte pajja skiten :S