Hejsan.
Har nu äntligen hittat varför skotern går dåligt på ena cylindern.
Det verkar som att vevaxeltätningen på svänghjulssidan gett upp, sprayar man startgas dit, så varvar motorn upp direkt:
(Kicka på bilden för att se videosnutten).
Då är följdfrågan: Måste jag isär med hela motorn för att byta tätningen, eller går den att byta utifrån?
Kollar man på den nya tätningen så ser det då inte ut som att det skulle vara något problem att dra ut den, men jag vet ju inte hur det ser ut bakom svänghjulet (inte fått löst det ännu).
Är det annars jävulskt bökigt att byta tätningen, om man måste isär med hela motorn (för en "normalt" mekkunnig?
Just nu så är då cylindrarna borttagna, för kolvarna ska bytas hur som helst.
Och det är som sagt en Widetrack -90
EDIT: Är det förresten någon som vet vars man kan beställa ny remskiva till vattenpumpen, den skivan som sitter på svänghjulet (helst på nätet)?
Har nu äntligen hittat varför skotern går dåligt på ena cylindern.
Det verkar som att vevaxeltätningen på svänghjulssidan gett upp, sprayar man startgas dit, så varvar motorn upp direkt:
(Kicka på bilden för att se videosnutten).
Då är följdfrågan: Måste jag isär med hela motorn för att byta tätningen, eller går den att byta utifrån?
Kollar man på den nya tätningen så ser det då inte ut som att det skulle vara något problem att dra ut den, men jag vet ju inte hur det ser ut bakom svänghjulet (inte fått löst det ännu).
Är det annars jävulskt bökigt att byta tätningen, om man måste isär med hela motorn (för en "normalt" mekkunnig?
Just nu så är då cylindrarna borttagna, för kolvarna ska bytas hur som helst.
Och det är som sagt en Widetrack -90
EDIT: Är det förresten någon som vet vars man kan beställa ny remskiva till vattenpumpen, den skivan som sitter på svänghjulet (helst på nätet)?
Last edited: