byte av a-armar. rev -03(bild)

rev -03

Välkänd medlem
24 feb 2008
106
0
6
malung
hejsan ska byta mina undre a-armar har skruvat lös allt men hur får jag ur dom ur "kulleden" eller vad man ska säga, ni fattar vad jag menar.

 
Last edited:

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: byte av a-armar. rev -03

Den är pressad på plats. Du kan använda ett skruvstäd samt några rörbitar eller liknande där den ena pressar på leden och ett rör på den andra sidan som ligger an mot a-armen men där kulleden går igenom. Jag må förklara dåligt men du kanske förstår ändå.
Har du tillgång till gas så kan du försöka att värma a-armen en aning
 

rev -03

Välkänd medlem
24 feb 2008
106
0
6
malung
Sv: byte av a-armar. rev -03

Den är pressad på plats. Du kan använda ett skruvstäd samt några rörbitar eller liknande där den ena pressar på leden och ett rör på den andra sidan som ligger an mot a-armen men där kulleden går igenom. Jag må förklara dåligt men du kanske förstår ändå.
Har du tillgång till gas så kan du försöka att värma a-armen en aning

förstår vad du menar men den sitter fast på skotern än. hur gör jag för å få ur skruven ur spindeln da? bara slå?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Lägg skoter på sidan och fimpa skidan då. är ju bara en skruv.

Annars får du åka ner till Borlänge i helgen och köpa en kulledsavdragare på biltema.
 

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
Ett tips är att värma ordentligt och lägga a-armen på något typ huggkubbe, slå sen med något som är mjukare än kulleden för å slippa få fula märken i den. "Typ alluminium don"
När du ska tillbaka med kulleden så lägg den i frysen några timmar, värm sedan ordentligt med en varmluftspistol alt gas och lägg a-armen på huggkubben igen men nu med ett rör (som är några mm större än kulleden och 6-7cm långt) på undersidan och nu gäller det att vara snabb. Dit med kulleden å ge den en smäll så ska du se att den åker dit.

Bytte nyligt a-arm på min Xp å hoppas man slipper göra d igen.
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Hade löst min a-arm på xpn här om dagen.Gick hur bra som helst.Men det är ju olikt på alla maskiner.
 

johe

Aktiv medlem
3 jan 2008
52
0
1
Umeå
Ett bra tips är att använda en sån där kulledsavdragare som det talades om tidigare i tråden, men risken är stor då att man pajjar gummit. annars är det ju att banka, på bilar använder man ju spett eller liknande och bryter i länkarmen (a-armen) och bankar samtidigt, då brukar det mesta släppa.
 

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
d är krymp-passning iaf på xp och skulle tro att det är samma på den där.
Fick då jobba en del för å få ut min även då vi värmt ordentligt.