byte av matta

rosendahl_

Aktiv medlem
16 feb 2010
56
0
1
ska byta matta, blir första gången jag gör det, så nu till frågan behöver jag ta lös hela boggien för att ta lös mattan?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det underlättar även (läs: helt nödvändigt) om du tar lös kedjehuset på en gång.

Och när du ändå har grejorna lös, så passar du givetvis på att kolla lager, slides, hjul m m. :)

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
Hej,
jag bytte matta nyss och är också nybörjare.
Såhär gjorde jag :
1. Riv kedjehuset: Ta bort locket, låt oljan rinna ur. Sen lossar du muttrarna till kugghjulen och tar bort kugghjulen. Skruva också ur kedjespännaren så går det enkelt och smidigt. ´(om du inte ska skruva på matta typ direkt så lägg kugghjulen och kedjan i ett oljebad så dom inte rostar.
2. Lossa boggiefästena (de bakre). Alltså skruvarna som fäster boggien i dropbracketsena samt de främre skruvarna. Tar du bort dom skruvarna så lossnar boggien, men mattan sitter kvar. Du kan också behöva skruva på muttrarna som spänner mattan, dom sitter brevid de bakre boggiehjulen, dom stora hjulen alltså. Lossa på dom muttrarna så får du ut boggien lättare. Det blir också lättare när du ska montera in boggien. När boggien är lös, så kan du ju passa på o titta om något hjul/lager/dämpare är trasigt eller byta slides.
3. Genom kedjehuset och till andra sidan motorn går en "drivaaxeln" och på den sitter drivhjulen. Drivhjulen ser du genom att titta mellan mattan. Dom har stora kuggar.
4. lossa drivaxeln genom att också skruva loss drivaxelns andra fästpunkt- på min skoter sitter den under sekundär variatorn. Typ som en rund bricka med 4 skruvar.
5. När du gjort det är drivaxeln lös. Du behöver inte ta bort den helt utan kan istället ta och dra ut ena sidan på drivaxeln. Sen trär du ut den gamla mattan, och trär i den nya mattan. Och slutligen monterar dit boggien.

Fattar du?

Last edited: