Byte av primärfjäder Arctic F7, va händer?

ohman464

Medlem
12 feb 2011
28
0
1
Överkalix
Har funderingar på prova byta primärfjäder på f7an, anledningen ligger i att den inte orkar hålla uppe varven, bla i lössnö körning och ibland led. Den ska ju pika på 8000rpm enligt boken, men när man kör i lössnö går den ner sej till kanske 7200-7400rpm, vet att de sitter original drevning och att de egentligen är ett måste men tänkte låta bli börja där för de kostar som bara tusan köpa de, så till frågan är:
Vad händer om jag sätter en Guldig team fjäder, 180-340?
Sitter original den gul/vita eller nu tvärtom, 125(?) - 285.
Kommer skotern övervarva för mkt? Så de kan bli skadligt vill säga? Eller är de lika byta och test köra?
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Först och främst kommer du få ett mkt högre tillslag.
Och om allt annat är sjyst så kommer maskinen att övervarva.
Vet ej vad du har för årsmod, men om du har en 03-04 så kan du ju spänna sekundär fjädern.
Om den nu inte är spännd i botten.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du har ngt fel på skotern , om allt är som det ska har du rätt varv , hitta felet är mitt tips istället för att bygga om variatorerna , tex skicket på variatorerna
 

ohman464

Medlem
12 feb 2011
28
0
1
Överkalix
Variatorerna är som nya i den, skotern har bara gått 300 ärliga mil! Det är föresten en 06:a. Ist för att fundera och dividera så pröva jag byta fjäder och de var en mkt bra ide märkte jag, skotern fick ett bra tillslagsvarv 5000rpm och håller nu uppe slutvarven bra, ca 8050-8100 när man kör i lössnö och bombar led. Det gjorde susen måste jag säga, vart som en ny maskin. Nästa steg blir nog att dreva om den om jag hittar något beggat diamond drive drev från någon m7 eller något.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vad bra att du blev nöjd med att låta en stenhård fjäder plocka tillbaka 6-800 förlorade varv , den gamla kanske var felet