Byte av variatorrem

johblo

Medlem
8 jan 2006
8
0
1
Hejsan
Jag har precis "bytt upp mig" från en Polaris Cutlass 340 -81 till en SKINANDE BLANK Polaris Indy Sport GT -92. Tror att jag gjorde ett riktigt klipp för det är en riktig pärla och priset var ganska ok!
Nåja, lite småfix är det ju alltid i början och ett av dem var att byta variatorremmen. Det som får mig att börja undra lite är att den varvar så mycket med den nya remmen, som var c:a 5mm bredare än den som satt i.
Beteckningarna på remmarna är ju inte precis HUR enkla som helst att tyda.
Gamla remmen: är märkt med 25-99 281 och är c:a 25mm bred,
Nya remmen: är märkt med 19T4440 med måtten 30x1130mm.
Remspänningen ser korrekt ut,,, möjligen nååågot för tight eftersom mattan rullar liiite på tomgång.
Men nu så tycker jag att det låter som om motorn nästan ligger på max varv även när jag kör i lagom marsch takt. Är det något som jag jag har missat och som borde kollas? Linjering och remspänning ser ok ut och remmen ligger någon liten millimeter över sekundären i parkerat tillstånd.
Är detta någonting som bättrar sig när man kört några mil med den nya remmen eller är det någon katastrofal miss jag gjort????

//Johan

johblo

Medlem
8 jan 2006
8
0
1
Kanske bara ska tillägga att den nya remmen är vad som rekommenderas till min skoter av variatorremmar.se...

johblo

Medlem
8 jan 2006
8
0
1
En sak till jag märkte häromdagen; det sitter bara 2st variator vikter på plats,,, skarevaså?:confused:
När man kikar på polaris sprängskiss sida så kommer de i 2 pack, men det tycket jag låter en smula knasigt...
Har förresten slängt tillbaka den smalare remmen som var på från början. Med den nya 30mm remmen så varvade skotern så mycket och kändes ganska orkeslös...
(Det var inte många som svarat på detta inlägg, är det ingen som vet eller var det en för korkad fråga?:cry:)