Byte från kortmaskin till långmaskin!

cassandra

Medlem
24 feb 2013
14
0
1
Hej på er det är så att jag tänkte byta skoter från en Arctic cat sno pro till en långmaskin. Frågan är bara vilken maskin jag ska satsa på. Den typ av körning jag är ute efter är klättring i branta backar, lössnö åkning överlag men jag vill också att den ska vara skön att göra en del hopp med samt köra rulle med. Det vill säga jag vill ha en skoter med bra dämpare, lätt manövrerad, går bra i djup snö men ska även klara av att gå någorlunda på led utan att bli alltför överhettad. Vilken skoter kan ni rekomendera och varför? Synd man inte är gjord av pengar så man kan ha både en kortmaskin och en lång. :eek:h:
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Ny eller begangnad?
Jag kan tipsa om en Crossover maskin, typ M HCR, Rmk Assault, Freeride dom finns ju i olika längder och är lite förstärkta i chassie för hårdare körning även bättre typ av standard dämpare. Ingen av dom gör bort sig i varken puder eller ledbus, hopp mm.
Du får provköra, för de skiljer lite i upplevelse på förarposition, styrstång, manöverbarhet, motorkaraktär osv.
När du väl hittat en du trivs och kommer överens med, så kan du alltid anpassa dämpare, styre, framvagn, matta, variatorer för att få en maskin som passar ditt körsätt.
 
Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
En bra grund är att först anpassa längden på maskinen efter de kompisar man åker med.
Man har alltid roligare tillsammans.
 

cassandra

Medlem
24 feb 2013
14
0
1
Jag har tänkt mig en budget på ca 110 000 så det blir en begagnad men jag vill gärna ha en relativt ny maskin. Längden har jag tänkt ska ligga runt 153-165 där i kring. Känns som att de som är längre än så är lite väl att ta i. Har varit inne lite på polaris pro-rmk men även arctic cat m8000. Tycker det känns skit svårt, är ju en helt ny värld med alla dessa långa maskiner enligt mig.

De personer jag kör med har väldigt varierande längd. Det är allt ifrån 174 till 144 så det känns som att det kvittar. Men personligen kan jag tycka att 174 är lite väl att ta i.
 
Last edited:

cassandra

Medlem
24 feb 2013
14
0
1
Det är ju smart. Ska åka ner på byn och kika på Arctic Cat få se om jag får ännu mer mersmak på dessa maskiner.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
En skoter som ska klättra i branta backar och kunna köra rulle är en svår kombination. Polarisen reser minst av alla men klättrar bäst. Ski-doo och artic cat reser mera och kanske går köra på rulle men tappar då lite i framkomligheten.
 

cassandra

Medlem
24 feb 2013
14
0
1
Okej tack för svaret. Känner mig helt vilsen bland alla dessa långa maskiner. Känns som man har en del att tänka på.
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Vad är det som känns mest förvirrande?
Är det vad som skiljer mellan modeller?

Varje märke har sin motsvarighet på varje område, på djupsnö delen av segmentet finns 2-5 modeller från varje märke. Vi kan kalla dom standard, påkostad, bus och extrem modell.
Nu är det främst Polaris modellprogram jag har koll på, där har du följande.
Polaris RMK 6/800: std Rmk, SKS, Rmk Assault och Pro Rmk.

På artic M 6/7/8000: SE, Limited, HCR och Snopro (obs jag har inte riktigt koll)

Std vs påkostad där är stora skillnaden i utrustnings nivå med dämpare osv
Bus vs extrem där är skillnaden i bredd och vikt bla. olika storlek på kylsystem och med och utan förstärkningar i chassie, spårvidd.
Det är lite grovt vad som skiljer sedan finns ju massor att välja av mattor och längd.
Är enklare att svara på frågor.
 
Last edited:

cassandra

Medlem
24 feb 2013
14
0
1
Det mest förvirrande är just skillnaderna mellan de olika skotermärkerna och dess modeller, vilka fördelar de olika modellerna ger mig. Jag antar att jag helt enkelt får försöka sätta mig ned och skriva upp fördelar med de intressanta modellerna för att sedan välja ut vilken modell som ger mig mest av det jag vill ha. Sedan kan man ju alltid byta dämpare och dylikt allt eftersom men det blir ju en pengafråga det med. Men jag antar att det är värt det i slutändan.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu handlar 90% av skillnaderna om marknadsföring, ytterligare 5% är forumtyckande och sedan återstår de faktiska skillnaderna...

Oavsett vad du skaffar: lär dig hantera den och du kommer att ha roligt. När du SJÄLV börjar hitta begränsningarna - det kommer inte att vara maskinens begränsningar utan dina egna de första fyra-fem säsongerna - så kommer du att veta vad du letar efter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Att tänka på då det gäller polaris modeller så är den största och enligt mig den viktigaste skillnaden storleken på kylsystem, std rmk och SKS (finns föresten std än, eller var det bara Pro-ride?) har större system med en främre kylare, resten har de mindre systemet. Sen en till ganska stor skillnad är att std och SKS och assault? Har kedjehus, vilket inte pro modellerna har. Jag är lite gammalmodig och vill ha kedjehus samt stora kylaren, känns rejälare enligt mig.

Men oavsett vilket märke du väljer så blir du säkert nöjd, idag finns det inga dåliga maskiner, det är bara skillnad på hur dom beter sig och hur man själv vill den ska bete sig
 

Kuba

Välkänd medlem
4 dec 2016
101
1
18
Gävle
Håller med hjulboggie, Kollar man runt på olika reviews av proffs åkarna så är deras sponsor alltid bäst och resten skit. Slädarna idag är så utvecklade så att det oftast inte är maskinen som sätter stopp. Chansen finns väl att Arctic Cats gamla motor kommer tappa lite i värde nu när c-tec2 motorn kommer som 800:a. Men som sagt inte säker på det.. :)
 

cassandra

Medlem
24 feb 2013
14
0
1
Okej lutar väl mest åt en Arctic Cat av den simpla anledning att jag inte känner mig redo att byta märke. Haha har väl någon slags förkärlek för Arctic! :)