Byter kolvar på 600 ves, har vissa funderingar.

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hoj!
Min switchback har gått ca 740 mil, och tänkte byta kolvar i förebyggande syfte.

Ser inga repor på varken cylinder eller kolvar, men byter ändå.

Tänkte byta till Wossner kolvar art k7017da-2 , och i deras katalog står det Bore 77.24 mm.
På kolvarna som sitter där nu står det:
77.12 på toppen
Inne i kolv 77.5

Vad menas med? Blir det rätt?

Hur är vevarna på edgarna 600 ves. Hur vet man om den måste riktas?

Någon som jag ska tänka på?






https://vimeo.com/184121979


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Varför byta till smidda istf gjutna kolvar? Polaris 600 är ju väldigt problemfri som den är.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Tanken var att det pratas så mycket gott om Wössners kolvar.
Så jag tänkte det kanske är det bästa man kan stoppa i motorn.
Men idag blev jag avrådd att stoppa i Wössner, pga att motormecano haft ett antal där kolvbultshålet blivit ovalt?
Han tyckte jag skulle köra Prox kolvar istället.
Vad tycker ni?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Sv: Byter kolvar på 600 ves, har vissa funderinga

Jag tyckerom wössner!
Har haft det i stratton,folkvagn,hojar skotrar mm.
Aldrig strulat!
MEN visst allt kan ju hända!
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå


Jag har valt efter råd att köra med Pro-x kolvar.
Hut tycker ni jag ska bestycka förgasarna vid inkörning?
Jag är inte en sån som håller på och bestyckar om vid olika temperaturer.
Jag har kört på -12 till -1 (munstycke 400) i ur och skur.
Men vid inkörning kan jag tänka mig låta den gå lite fetare, men hur fett?
420 är original iallafall, men ska jag gå ytterligare ett snäpp?


Skickat från mitt 🍏 med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
I med 450 och skruva på mer soppa på lågfartsskruvarna typ mindre luft eller mer soppa, skruva tills den halvsurar på tomg.
Om du vill vara mer seriös så kan du chimsa upp trottelnålarna 2mm också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Ok, då kör jag på det 👍🏻.
Hur länge/ långt ska jag köra med den inställningen?


Skickat från mitt 🍏 med Tapatalk
Kör fett sålänge du kan stå ut . Du kan snåla ner den i steg typ skruva blandskruvarna så den går mer rent igen redan efter 1-2 tankar. Trottelnålarna kan du sänka redan efter 1-2 tankar också.
Byt högfartare sist av allt för jag tror den kommer gå rätt bra med 450 så ha ingen brodska att byta där kör typ 10-15 timmar ivf.

De är roligt att höra att någon är så seriös som du med inkörningen de är tyvärr få som bryr sig. Jag förstår att de är besvärligt att feta på en insprutare men alla som kör fuggemotorer borde köra in som du gör.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå


Här har du en kille som tar hand om grejerna 😃👍🏻.
Jag har beställt en tempa flow, och där ska man kalibrera gasarna för - 29 grader (430), men det går även kalibrera för att köra bas temp -40 grader (450).
Så då tänkte jag man kan göra allting klart, men inte plugga in gasarna mot tempaflow förrän den är inkörd, och då fortsätta köra med munstycke 450.



Skickat från mitt 🍏 med Tapatalk