bytte ner i munstycken och övervarvar ?

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
igår testade jag att gå ner i munstycken i min rotax 467a,
satt 250/240 H och 40 L nålen ett hack ner ( från mitten) varvar 8000-8200

satte i 240/230, H och 40 L och clipset på nålen i mitten,

fortfarande fin färg på stiften , men ist varvar den ur till 9000-9200 ?

är detta vansinne eller äre bra ? tappar jag eller ökar effekten ?

bör ja kanske byta tillbaka å låta den varva max 8200 ?

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
Ojoj inte bra, alldeles för höga varv, vad är det för skoter?
hehe ja de kändes inte helt hundra, därav lite extra koll här på forumet, nån lär ju veta 100% :D

en rotax 467 (470) ha suttit i en ski doo GT 470,,

sitter nu i en artic zr 580 moddad, väger under 180 Kg så den är ju sjukt pigg å rapp, mest bara för intresse koll som ja gick ner i huvudmunstyckerna å till min förvåning är den ju lika rapp, svarar skit bra på gasen, men varvar 9000 - 9200, kankse lika bra å byta tillbaka ? innan de flyger kolvar i taket ? hehe

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Har aldrig hört något liknande av bara en liten ombestyckning. Det motsvarar 50-60hk mer hk! Mer normal effektökning av så lite mindre munstycken kan vara 1 hk.

Det är inte tekniskt sett möjligt av så lite skillnad i munstycken så det måste ha hänt något annat,,typ variatorn slår inte ihop riktigt i primären eller ev sek.

Ha kvar munstycken för om stiften har rätt färg är det lungt.

Ta isär variatorn och gå igenom den noga,,bussningen på huvudaxeln primär kan gå tungt pga rost eller skit. Kolla även alla viktbussningar och även om vikterna fått någon slitagegrop i banan.

rengör och besikta sekundären också och kolla att alla klackar/rullar mm sitter kvar.

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
Har aldrig hört något liknande av bara en liten ombestyckning. Det motsvarar 50-60hk mer hk! Mer normal effektökning av så lite mindre munstycken kan vara 1 hk.

Det är inte tekniskt sett möjligt av så lite skillnad i munstycken så det måste ha hänt något annat,,typ variatorn slår inte ihop riktigt i primären eller ev sek.

Ha kvar munstycken för om stiften har rätt färg är det lungt.

Ta isär variatorn och gå igenom den noga,,bussningen på huvudaxeln primär kan gå tungt pga rost eller skit. Kolla även alla viktbussningar och även om vikterna fått någon slitagegrop i banan.

rengör och besikta sekundären också och kolla att alla klackar/rullar mm sitter kvar.
tog och kollade mer idag på de där.. och till min förvåning måste ja ha stått å sove när ja höll på ,, hade ju tage av remmen ockå i munstycks bytet, å glömde sätta tillbaka den så då äre inte så konstigt att den ville varva 9000 varv, satt tillbaka remmen, och då varva den 8000-8200 och svarar som ett monster :) å stiftet är ljus oboy,,,

så de va ba ja som va lite väl dum där ,, så ja kör ett tag å se om denna bestyckning ev kanske kan spara mig nån gnutta bensin eller om de skiljer på effekten åt något håll :)

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
Haha,,, det var de bästa jag hört på länge, du äger :bigsmile:
haha ja ja vet int de ja,, ja vet inte ens hur man lägg upp bilder på dehär forume,

anars hade ja nog lagt ut litte kort på svarten , vidundret straight from hell ! :D

å idarå.... kom inte ens åt tänplattan å statorn,ville se hur skiten sågut av lit nyfikenhet, , gick de ? .... ne för ja tog ju lös start modulen, å sen nån platta som ja aldrig sett , å efter den kom de ännu en ( kopp/platta)som sitter faat som en jävla GN*U ! å innanför den skymtar man koppartråd va ja kan se iaf,, antar att en avdragare borde sitta på sin plats där,, hur gör ni andra ? våga som inte ragea lös på den heller !

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Du måste använda en bild från internet med en bildadress;

Lägg ut din bild på tex:
www.ladda-upp.se
kopiera bildweb adressen du får och klistra sen in den i pop-upp rutan på skärmen du får upp när du trycker på Infoga bild i det avancerade inläggsläget.

så ser den loggan ut i avancerade läget.

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
Du måste använda en bild från internet med en bildadress;

Lägg ut din bild på tex:
www.ladda-upp.se
kopiera bildweb adressen du får och klistra sen in den i pop-upp rutan på skärmen du får upp när du trycker på Infoga bild i det avancerade inläggsläget.

så ser den loggan ut i avancerade läget.
jora, ja prövde, å vetu,, de gick int ?
(SOM ALLTING ANNAT JA PRÖVAR NU ) haha tro ja ha dålig period eller nått ,, tog en bild från FB .. men nerå de kom fan ingen bild ?!?!?

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Kan ju inte motsvara 60 + hk med 1000 rpm ökning i toppvarv :s min gamla sdi600 ökade 350-400 rpm med boyesen .
Det andra du sa säger jag absolut inget om