Bytte rem, skotern drar framåt, behöver svar snabbt please

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu har jag bytt rem. Det blev en Yamaha original, 8DN.

Att det kunde bli sån skillnad. Plötsligt går skotern mjukt som en symaskin i starten, klonket i starten är borta och den svarar bättre i fart. Magiskt. Gamla remmen måste ha varit riktigt dålig....
http://i40.tinypic.com/24niib8.jpg

Men, nu vill maskinen röra sig framåt när jag står på tomgång. Är det normalt i början när man byter rem, eller måste jag kolla nåt?

Funderade på cc-avståndet mellan variatorerna, men motorn har med 99,999% säkerhet aldrig varit urlyft.

Den "taggiga"delen av remmen ligger precis ovanför kanten på sekundärvariatorn, ok eller dåligt?

Nån som tror/vet? Skynda er svara, jag har bara i helgen på mig för eventuellt mek, sen blir det Tärnafjällen! :D

Last edited:
N

N_w

lyft upp skotern medans den är igång den ska inte driva fort, den ska hacka fram (alltså mattan) och om den snurrar fort får du tjustera remmen, och du skall då slacka på remmen litegranna.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
För Variatorernas bästa gång så är de som N_w säger, de ska dra mattan lite framåt när man hänger upp den, men detta medför även att ifall den står på tomgången för länge kan du bränna en midja i remmen vilken inte är bra. Du måste kompromissa, alltid ha i åtanke att inte ha den för länge på tomgången eller släppa lite på justeringen av remmen..

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
På baksidan av sek.variatorn sitter det 3 skruvar med 8mm skalle, sen sitter det en bricka på varje skruv, ta bort brickorna å sätt tillbaka skruvarna. Det som händer då är att skivorna inte går ihop lika mycket=remmen hamnar längre ner.
Sen så brukar skruvarna bli nernötta med tiden så det kan vara läge att byta dom när man lix har lös dom. Men sätt inte dit vanliga blötjärns-skruvar, utan köp original om du har möjlighet till det.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kan tillägga att org. skruvarna inte var dyra så de kan vara lika att byta dessa. Jag vände även på (glidytan) som dessa ligger an mot inne i variatorn då det börjat bli små spår i den. Andra sidan var dock som ny så nu är då justeringen i nyskick igen.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
På baksidan av sek.variatorn sitter det 3 skruvar med 8mm skalle, sen sitter det en bricka på varje skruv, ta bort brickorna å sätt tillbaka skruvarna. Det som händer då är att skivorna inte går ihop lika mycket=remmen hamnar längre ner.
Problemet löst! Remmen ska ligga mellan 0,5 mm under - 1,5 mm över kanten på sekundären. Min låg 3,0 mm över...
Tog bort brickorna, efter det var nivån +-0,0 mm.

Gnisslet upphörde! Och maskinen svarar tydligt bättre. Och går mjukt o fint.

Fantastiskt vad ett rembyte kan göra!