C&A Pro skidor, vilken modell?

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Hej alla skid experter!

Är inne på att köpa mig ett par C&A Pro skidor till min -05 F7. Åker med orginalmatta och 208st woodys dubbar, viktigt med bra styre. Finns ju en hel djungel av olika modeller, vilken ska man ha? Orkar inte med att börja hyvla å slipa på nån köl eller annat, vill ha något som funkar direkt, utan att behöva bryta av styret på skotern för att skiten ska svänga :)

Tacksam för många svar och erfarenheter!
 

Pinne

Välkänd medlem
15 jan 2011
162
0
6
Färila
XT (race skidan) har störst köl så dom ska du inte ha, mtx och xtx är ganska lika i (trög) styrningen men mtx är en mountain och xtx en crossover. xtx och xt är samma skida förutom att xtx har mindre köl. tycker du ska köpa ett par xtx, kanon skidor enligt mig. Funkar bra i pudret och på leden. Med rätt toe out blir dom inte så spårkänslig. Dom är ganska trögstyrd men släpper du balataremmen så gott de går bör de ej vara några problem. :)
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
xtx är den bästa typ "allround" skidan från c&a pro, jag kör själv med xt på min polaris iq och dem blir riktigt trög styrda
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Den största skillnaden mellan XTX:en och MTX skidan är som Pinne skrev, MTX skidan är främst gjord för mer lössnö åkning. En annan skillnad är att man även har rundat center kölen på sidorna, samt de två små kölarna som sitter på sidorna för att göra MTX skidan mer lätt styrd. Kör själv med MTX skidan på min XRS, fungerar klockrent både i lössnö och på led. Går dit man vill, beter sig inte ett dugg "oroligt" och är inte alls tungstyrda enligt mig.

MTX och XTX är nog av en smaksak om man vill ha lite mer lössnö skida eller led skida. :)
Funderar själv på att prova ett par XTX nästa gång!
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Tänk också på att MTX skidan är bredare än xt och xtx vilket om du har bred framvagn gör den ännu jobbigare att lägga på sidan.
 
Reactions: lillebror4435

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Hade xt på min f7a men en gick av i ett plötsligt stopp. Var riktigt nöjd med dom tills jag bytte till Mtx! Dom skidorna är jag skit nöjd med funkar till allt. Men dom är ju så bred så det krävdes en m framvagn för att orka skråkörning. Så med orginalframvagn skulle jag då köpt xtx.