Calibration screw

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Ja skruvarna som jag menar heter tydligen så.
Upptäckte i helgen att de tre skruvarna som sitter på variatorn inte var inställda likadant. 2 skruvar är på 2:an och en skruv är på 3:an :hmmmm2:
Hur ska dom vara? Har för mig att jag läst nånstans att de ska orginal vara på 3:an. stämmer det:hmmmm:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Du ändrar varvet med dom. dom ska vara på samma och din skoter ska växla på max effekt. Jag fick hoppa upp två steg då jag drevade ner.

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Du ändrar varvet med dom. dom ska vara på samma och din skoter ska växla på max effekt. Jag fick hoppa upp två steg då jag drevade ner.
Vad menar du med "hoppa upp två steg". Ex från 3 till 5. Varvar den mer eller mindre ju högre siffra? Vet någon hur dom är orginal.

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
högre siffra = mera varv

3 är orginal

sätt den så den varar 8000 varv

olika lägen på dessa är helt galet

gör om gör rätt

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Nu har jag ändrat så att alla 3 bultar/skruvar står i läge 3 på primären. Upptäckte att man kunde även ställa in sekundären i 6 olika lägen. Gjorde likadant där att jag ställde den oxå i läge 3.

Har sökt men inte hittat någonting om detta i forumet. Vad händer med sekundären om jag ändrar den till läge 1 eller 6. Måste primären och sekundären stå i samma läge :hmmmm: Om det är någon som vet så svara gärna.

mvh, snippe :ciao:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hehe sekundären måste inte stå på samma läge som primär :D

Sekundären brukar man spänna för att ändra den så sekundärspänningen, så den tex växlar lite olika..

Vad stod den på innan?

Rätta mig om jag har fel, men ställer man den på 1an, så växlar den ut sent.. då kan man säga den väntar jättelänge med att växla

Sätter du den på 6an så växlar den ut fort som satan, kan vara bra om de är tungt före osv eller om skotern växlar som olga90 med manuell låda... då kan man spänna fjädern uppåt, dvs 4 5 6, men låt den vara på 3-4 så blir de säkert bra...

Om du öppnar sekundären ännu mera, då finns de läge A B C också

A 1-6
B 1-6
C 1-6

Det finns nå info nånstans om hur många kg de krävs för att variatorskivorna ska gå isär... går skotern bra å inte övervarvar och växlar bra så låt den vara som den är :D

/F

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sekundär variator spänning....

Sekundären brukar man spänna/släppa för att ändra den så sekundärspänningen, så den tex växlar lite olika..

Det finns nå info nånstans om hur många kg de krävs för att variatorskivorna ska gå isär...

/F
Nedanstående lista gäller endast på den äldre sk. FORMULA sekundären som sitter i vissa Ski-Doo / Lynx maskiner :

.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Kanon! Jag hade dom där siffrorna hängandes hemma i garaget men jag är 25 mil bort därifrån så de är lite svårt att se :D

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Är det verkligen fjädernspänningen man sjusterar på ski-doo på sekundären??? På en kamrats f3 -97 var det bara remspänningen man ställde alltså hur högt eller lågt remmen ligger i variatorn!!! Ju högre desto starkare i start o ju lägre dessto svagare i start!! Kanske inte samma variator o inte samma inställning men ställde ju ingen fjäder va vi kunde förstå!!!

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Är det verkligen fjädernspänningen man sjusterar på ski-doo på sekundären??? På en kamrats f3 -97 var det bara remspänningen man ställde alltså hur högt eller lågt remmen ligger i variatorn!!! Ju högre desto starkare i start o ju lägre dessto svagare i start!! Kanske inte samma variator o inte samma inställning men ställde ju ingen fjäder va vi kunde förstå!!!
Höjden på remmen justerar (!) man utifrån!!! Justeringen som (!) de pratar om gör man inuti sekundären!! Jag avslutar med ett utropstecken ! :aetsch:

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Höjden på remmen justerar (!) man utifrån!!! Justeringen som (!) de pratar om gör man inuti sekundären!! Jag avslutar med ett utropstecken ! :aetsch:
Ja men om du läs mitt inlägg så var det lite av en fråga inte ett påstående så :aetsch: på dig själv du...
:bootyshake: