Camso Conquer 280 Någon som provat? Värt pengen?

K Ström

Medlem
22 dec 2012
46
2
1
Sälen
Halloj!

Går takarna om att ändå byta matta när man håller på att moddar skoterskrället. Lyckas ju såklart inte undgå en reklam film där den allsmäktige Burandt lyckas göra reklam för en ny matta. Inte för att det biter så hårt att en sponsrad åkare uttalar sig väldigt positivt om en sponsors produkter men fick ändå lov att surfa vidare och kolla vad det va för något. Det som då verkligen får mig intresserad av nya Conquer 280 mattan är att den faktiskt är 6-9kg(!!!) lättare än andra eftermarknads mattor i samma längd och kamhöjd. Nu vet jag inte vad Orginal mattan på axysen väger men har fått för mig att den är ganska lätt?
Hursom, 6-9kg är väldigt mycket mindre roterande massa och det borde göra skillnad i manöverbarhet på fullvarv och ax. Lägg där till lite bättre skottande så borde det väl nästan vara värt 11-12låppor? Eller vad tror ni?

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Vänta tills man får lite rider reviews. Dessa betalda åkare är noll värt när de kommer till mattor. Dom sa peak mattan var de bästa som hade hänt när den kom. Å den är helt värdelös

Men ja. Den ser onekligen intressant ut. Såg ett diagram med vikter å den var betydligt lättare än polaris series 6/7 mattorna.
Dock är jag lite skeptisk till utformningen av kammarna. Tjuvlik peaken...

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ja någon blandning mellan peak å powerclaw kanske. Som sagt måste lite rider reviews droppa in. Mattor gör så otroligt stor skillnad samt så dyra. Så blir de till de sämre så äre ju att kasta pengarna i sjön.

Lite viktinfo där det jämförs med polaris series 6 & 7 i olika längder.

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Conquer mattan är rätt lik race mattan också, den är det ett grymt bett i.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

K Ström

Medlem
22 dec 2012
46
2
1
Sälen
Då är det alltså så att orginal mattan är ganska lätt. Såg att Keith Curtis påstog att han sparat 7,5lbs på att ha bytt till conquer och nya 6 kuggars drivhjul med 3,5 delning. Tyvärr lär det väl inte gå att köra på 3,5 delning på min axys med QD för det lär väl inte 163an orka med. Och ska man då dreva om skiten lär det väl vara så att det enda alternativet är TKIs kit för 6000kr till.
Men ska bli kul att läsa hur den går. Provar någon får ni mer än gärna skriva ett par rader här.

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har lite smått tagit steget mot detta då det ska monteras ett tki belt drive kit på min axys 163 med kedjehus. Men jag inväntar lite recensioner först. Sjukt dyr uppgradering tyvärr då den kräver nya drivhjul å antistab axel. Samt är ju camso mattorna överprisade genom deras monopol! :(

K Ström

Medlem
22 dec 2012
46
2
1
Sälen
Kul att höra att du som redan sitter på 3" delning går till 3,5 istället för att direkt bara byta matta. Vad valde du för drevningns alternativ?

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tror du missförstått mig. Jag har valt att gå för beltdrive men inte ännu slagit till på camso mattan. Får se om jag lyckas få något fint paketpris på matta, drivhjul å antistab axel. Min nuvarande matta är inte bra...