Centrering kolvbultslager?

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Har satt i nya kolvar (pirat, Rinab) i en rotax 503. Köpte även nya kolvbultslager som ska ha samma mått som dom gamla.
När jag nu har monterat detta så ser jag att det glappar en hel del mellan kanterna på kolvbultslagren och kolven. Se bilden. Tror det är ungefär 3.5mm sammanlagt.
Var inte alls lika mycket glapp med de gamla kolvarna, var tätare där mellan insidan av kolvbultsfästena.

Är detta ett problem? Tänkte om lagret glider över till ena sidan istället för att centreras och kolven därav drar lite snett gentemot vevstaken.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Ja de där ser inte bra ut du bör shimsa lagret eller köpa annat nållager som är bredare. De går svarva brickor men de måste sitta med sugpassning utanpå kolvbulten så de inte börjar hoppa på kolvbulten i takt med kolvslagen.

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
ok, tack för svar! Misstänkte att det kanske var lite för mycket differens..
Just nu lutar det isåfall åt att svarva till shims, eftersom jag inte hittar kolvbultslager i rätt dimension. De jag har nu är 18*22*22, skulle isåfall hittat lager som är 18*22*25.

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Tänkte på det också, om man sätter dit brickor/shims, blir det ju lite mer vikt också på kolven. För lite för att det ska ha betydelse?

Edit: Kom på ide'n att man kanske kan använda de gamla kolvbultsknastren som shims?
De går faktiskt utmärkt att trä på kolvbulten och med ett knaster på vardera sida så vinner jag ungefär totalt 2.5mm. Borde väl inte vara nån större risk att de lossnar heller.

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Tänkte på det också, om man sätter dit brickor/shims, blir det ju lite mer vikt också på kolven. För lite för att det ska ha betydelse?

Edit: Kom på ide'n att man kanske kan använda de gamla kolvbultsknastren som shims?
De går faktiskt utmärkt att trä på kolvbulten och med ett knaster på vardera sida så vinner jag ungefär totalt 2.5mm. Borde väl inte vara nån större risk att de lossnar heller.

Jag skulle inte tordas köra knaster för öppningen kan töja upp sig vid högre varvtal så de åker ner i vevhuuset. När de sitter i kolven som kolvstopp så har man öppningen uppåt eller neråt för att de inte ska hoppa ur.

Vikten på svarvade distanser gör inget men man gör dem så små man törs i ytter dim.