Chassie nr

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . lite hjälpsamma spekulationer kanske? :hmmmm:
Att köpa ett chassie borde väll inte vara olagligt, dock så är de ju inte helt omöjligt att försäkringsbolagen kanske nekar att lösa in din skoter eller överhuvudetaget ge dig någon täckning om de inser att du krasar med en skoter som inte är den du försäkrat..

De har ju verkstäder som kollar upp skicket på skotern när den blir inlöst, för att kolla att allt är som de ska, att den inte är magiskt skuren precis som den krockar in i ett träd, att de inte sitter en 800snurra i ett 440 chassie,. .

om något inte stämmer med skotern så betvivlar jag att de är sugna på att ge dig din försäkring, och därmed kanske du kommer att måsta betala skadan för annan eventuell person/fordon ur egen ficka..

Jag satt sj och kikade på ebay och de skotrar som finns ute i nordamerika. Iom att de sägs vara så krångligt/omöjligt att regga in en ny/beggad skoter här i sverige, så OM de nu är fritt fram att byta chassie som man sj vill eller om man nu får köpa chassin från tex en skoterskrot, så borde man ju kunna köpa en skoter från staterna, byta chassie och försäkra den under de svenska chassiet med alla delar, förutom då tunneln där chassienummret står, från den amerikanska MYCKET billigare skotern.. ni fattar hur jag menar..

http://motors.shop.ebay.com/_Snowmobiles__W0QQ_catZ42595QQ_fxdZ1QQ_pcatsZ66466Q2c6000

nu hoppas jag att alla har överseende med att jag bifogar en länk där försäljning pågår.. men jag kan påpeka att jag personligen säljer inget under länken..
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ska själv regga en importskoter och har varit i kontakt med VV, enligt dom ska det bara vara att skicka in en ursprungskontroll samt att senare göra en ansökan om regestrering i Sverige..

500kr för ursprungskontroll..

2000kr för ansökan om reggning inkl besökhos bilprovning

Dom sa att det inte skulle vara några problem ifall jag har papper på tullning och importen.
Samt reg. bevis från USA..? (Men hallå, skotrar i USA är aldrig registerade till något, de har s.k. skatte märken)

***

Helt sjuka priser i US and A..
3000kr för en Sx 700
10'000kr för en sno pro 440-05
12'000kr för en Rx-1 -04 warrior
3000kr för en Pro-x 440 -03
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Alright!
men du får jättegärna skriva när du har genomfört ditt köp!!
skulle var intressant att se hur de gått/gick till, jag har inte än läst (vad jag just nu kommer ihåg, och har väll inte sökt genom alla trådar här på forumet) om någon som faktist genomgått en import av en snöskoter till sverige.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . men du Yamaha Nisse:

Saxade detta från en annons på blocket:

"Maskinerna blir för-registrerade med registreringsskylt och ägarbytes papper. Men dom måste besiktas hos svensk bilprovning innan dom kan tas i trafik.
För detta krävs EU-Intyg.
EU-Intyg kan man oftast köpa hos generalagenten."

De e väll de där EU intyget som generalagenten vägrar släppa ifrån sig??
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jo, men man läser hundra olika saker från alla olika forum (samt annonser som du fick det där ifrån)

Men jag tror mest på vad vägverekt säger efter att ha pratat med dom.. Men men, jag lovar att återkomma!

Enligt VV så känns det ju hur simpelt(?!) som helst!

Mvh Rasmus
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
vågar inte säga vad som gäller gammla maskiner 02 o äldre men för att kunna få igenom en maskin bekymmers fritt ,skall den vara CE märkt vilket generalagenterna kan fixa likväl typ intyg .
kruxet är att det vägrar de att göra,och det förstår jag ,hade usa tillhört eu hade alla åf are gått omkull när man kan köpa en skoter overthere för en 3e del av priset här hemma.

men jag tror att det skall kunna gå ändå men då måste man nog göra en hel typ besiktning buller vikt emisioner vad går att återvinna etc o med dagens miljö hysteri så kan det bli lite många byråkrater inblandade,

detta vet jag för jag tänkte regga en tävlingsmaskin (Kawasaki Interceptor 550) som hade för hög effekt (110) ,japp kids det var effekt begränsning förr och värden var svart/vit :laugh:

då var bla tanken inte S märkt likvärdigt med dagens CE men det var ok att ta en trycktank från utombordren vid besiktningen :rolleyes: hur de ser på saken i dag vet jag inte men allt går ju att att reda på .