Check engine lampa blinkar på fst switchback 2007a

sussox

Medlem
29 sept 2009
12
0
1
Testkörde lite här om dagen o hade inte kört mer än 15 min förrän lampan började blinka. Verkar heller inte varva över 6000 varv. I boken står nåt om overboost condition.. Vad är detta? Eller har nånnån annan ide?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Testkörde lite här om dagen o hade inte kört mer än 15 min förrän lampan började blinka. Verkar heller inte varva över 6000 varv. I boken står nåt om overboost condition.. Vad är detta? Eller har nånnån annan ide?
Din skoter har gått i nödläge.

1: Har du en tryckindikator i instrumenthuset? Visar den nåt? Om inte:
Boost sensorn kan vara trasig (ovanligt) eller ha dålig jord (vanligt), den går att mäta upp om man lossar tanken lite och vrider den åt höger. Du ska ha 1,88 till 2 volt där med tändning på och motorn avstängd. Kablarna måste vara ipluggade i sensorn då du mäter!

Man kan skala upp en liten bit på den lila kabeln och löda dit en meter kabel, så det blir som en T-korsning, dra den nya kabeln till en riktigt bra jord. Kör några minuter, typ 5 min, och gasa på lite så att turbon får jobba. Om det var jordfel, så ska lampan slockna då, och skotern ska gå bra igen.

2: Anti-gasreglage-frysafast-saken i gashandtaget kan jävlas, då går ECU'n ner i nödläge.

Kanske du kan ta den till ÅF och kolla felkoder?

Lycka till...

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
akta så du inte skickar på + ström på den lila kabeln får då bränner du ecu n och bara att köpa en ny, kolla istället det mer vanliga felen på fst n ,typ slangen som går till dumpventilen ,en liten tunn, den bruker smältas hål i eller så deffekt tryckkammare vid spjällhuset.......om inte far till en åf och be dom koppla upp den

sussox

Medlem
29 sept 2009
12
0
1
Tryckindikator? Jag har ju en "boost-mätare" digitalt i displayen.. Denna visar utslag när jag gasar, samt att jag hör pys från turbon som vanligt.

Vad kan man göra åt "Anti-gasreglage-frysafast-saken" om det skulle vara denna som krånglar?

Hur försiktig ska man sen va med att köra innan vad nu som är fel är fixat? Jag känner ju ingen skillnad på maskinen förutom varvtalet som sagt, inget som känns eller låter annorlunda..

Har tid hos ÅF om en vecka så har jag inte hittat nåt tills dess får dom kolla felkoderna.
Tack för tipsen!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
om den bara varvar 6000 så måste de göra skillnad:S...

kolla slangen för de..pysande ljudet hör man..eller de är ett vinande ljud? de gör man alltid från turbon.annars skulle den inte snurra...
vet dock inte hur mkt den dumpar en skoter?..
.ett tips är att gå till åf och be dom koppla upp den mot datorn..tror inte dom tar allt för mkt ..om ens nånting för de.beror på hur shysst dom är..