Cheetah -88, omöjligt att starta, vad återstår att kolla?

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Köpte på vinst och förlust en skuren Cheetah -88 med 500CC fläktkyld motor, trodde den skulle starta efter kolvbyte men den är tyvärr fullständigt omöjlig att starta, och då menar jag bokstavligen omöjlig

Har man lite tur får man den att gå några sekunder på startgas men då har man tur

* 8 bar i komp på bägge cylindrarna
* Bytt stift och tändhattar, den har förövrigt gnista
* Bytt soppapump, även öppnat en av de testade pumparna och verkligen verifierat att den har hela membran
* Förgasarna isärplockade och rengjorda
* Tömt tanken och fyllt ny soppa
* Bytt/kollar varenda slang till förgasare och soppapump

Det knepiga är att jag inte blivit klok på om felet är tändningsrelaterat eller sopparelaterat, ibland är stiften nämligen kruttora och ibland dyngsyra, så det är precis som att ibland skickar den in soppa i cylindrarna men den tänder inte, och ibland förefaller det inte komma in soppa.

Trots att den varenda gång har tillsynes toppengnista (som det ser ut i alla fall) så är den nära på omöjlig även med startgas eller om man häller i lite soppa direkt i cylindrarna

Vad tror ni är lämplig åtgärd, kan denna tur ordning vara något? Byta tändspolar -> CDI-box -> Stator? Ellerär felet på soppasidan
 

bratte

Medlem
4 mar 2011
34
0
1
Verkar mysko, vore ju fint om du har så att du kan låna dessa saker och prova dig fram, verkar onödigt att köpa.
Har egentligen inget tips, verkar konstigt om den inte går igång på gas.

Böt du några packningar i motorn? Har du fyllt vatten i den? Det kan inte vara så att det läker in vatten i cylindrarna? Det bör du ju dock se på stiften i sådana fall..

Får den inte soppa fast pump och slang för ventilationen är hela, så kanske du har någon trasig packbox så att du ändå inte får vevhusventilation.

Vad hade hänt med dom gamla kolvarna?
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
testa blåsa in trycklyft i tanken, samtidigt som du håller för med handen. Man skall alltid testa det enklaste först=)
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Den gamla kolven hade det lossnade en liten bit ifrån i ndekant, den hade ramlat ned i vevhuset så den kilade mot veven så motorn var stum. Men jag lyfte ur cylindrarna, bytte den trasiga kolven och blåste rent som en dåre i vevhuset så det inte skulle vara någon metal kvar där

Har redan testat att ha tanken trycksatt och då trycker den fram soppa, har bytt alla slangar till blå transparenta så jag ser vad som händer

Jag har lösa tändspolar, stator och CDI-box så det kostar inget att prova dessa saker, men det jag tänkte göra ikväll är att testa med ej skärmade stift, minns jag rätt heter de B9ES istället för BR9ES som suttit på den, skall även prova med helt nya tändkablar och nya tändhattar. Min teori är att det helt enkelt är för dålig gnista då den som sagt knappt tänder startgasen

Inga packningar är bytta i motorn, behöll både cylinderfotspackningen och topplockspackningen som satt där, dessa såg som nya ut och jag hade som sport att få igång maskinen utan kostnad då jag hade lite delar liggande. Spricka i blocket vore inte roligt som nån skrev, speciellt eftersom jag hade en komplett bottendel tills för några timmar sedan då jag sålde den
 
E

eMe181

hur mycket tänder den till? är de bara en puff elr hur man ska säga? Annars testa hälla ner rejält med soppa / bort med luftburken och tanka i föggarna... har en kompl motor (spirit 500 ) som är portad planad och borrad med omställd tändning samt trimpipa om du är intresserad ;))
 

palt

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Farsan hade exakt likadant på sin gamla jag, den tände till lite med startgas men vägrade starta.
Komp bra, soppa fick den och bra gnista, men den vägrade.
Det var nån packboxen på veven eller liknande mellan cylindrarna som läkte. Han böt den sen smattrade den igång perfekt. Det blev aldrig något vevhuskomp, därav att den inte startade.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
då man tar isär en motor, byter man packningar. Läker det luft så går det dåligt att få igång maskineriet. Då behövs det mängder av soppa för att kompentsera för all luft som smiter in, och då släcker du nog gnistan.

Täta motorn
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Jag vet att man byter packningar normalt, men jag tänkte jag chansar då jag hade såväl kolv och cylinder liggandes, du har nog rätt i att den suger in luft och får dålig vevhuskomp, jag ser till att packa om den

Kom på en sak, man borde väl kunna blåsa med tryckluft in i där anslutningen är för soppapumpen i vevhuset, då bör man enkelt kunna se om den läcker exempelvis vid cylinderfoten?
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Blivit lite mekat sen sista inlägget. Lyfte bort cylindrarna och bytte cylinderfotspackning och topplockpackning så det är fräscha grejer där.
Konstaterade att vevhuset var alldeles fullt av soppa så det släckte nog stiften rätt effektivt. Tömde ur soppan och fick igång motorn, men bara efter att den fått en sup bensin i tändstiftshålen. Kändes rapp som tusan när jag gasade den (upphissad i garaget) men sen dog den när jag släpte ned varvet

Sedan har detta fenomen upprepat sig gång på gång, den tänder med soppa direkt i tändstifthålen och jag kan hålla liv i motorn hur länge som helst om jag varvar lite men den dör på tomgång, enda sättet att inte få den att dö på tomgång är att höjja tomgånsvarvet alldeles för mycket, typ 3000 varv

Har haft lös förgasarna en gång till och rengjort dem kliniskt så det kan omöjligt vara skitiga förgasael, även haft lös insuggumina och dubbelkollat så de är fina, en annan CDI-box hade jag liggandes så jag testade med den bara för att utesluta nått knas med den om än det förefaller osannolikt

Om jag tycksätter med svagt tryck i slangen från vevhuset som går till soppapumpen förefaller det inte läka någonstans i vevhuset, men det verkar kanske som om den inte klarar att suga soppa från förgasarna vid låga varv. Kan det i så fall bero på någonting annat än otätt vevhus?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
är det mycket soppa i tanken? Eller, var det mycket soppa i tanken då du upptäckte att du fylde vevhuset?

Om så, ta isär din bränslepump och titta lite
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Bränslepumpen är tipptopp, såg ut som ny invändigt, plus att jag har ju testat med en annan pump. Gott om soppa i tanken, det var nått gammalt bränsle i den från början och jag tror det var det som surade ned den något alldeles brutalt, den soppan var kanske 3-4 år då skotern hade stått pga skuren motor i flera år.

Jag har beställt packboxsats till vevaxeln för 105kr, löser in te det problemet då sänker jag den i en sjö

Men jag tror helt enkelt inte den klarar av att suga in soppan på låga varv och att det beror på att det kanske är otätt i vevhuset.

Allt nedan är kollat bytt:
* Stift
* Tändhattar
* Tändkablar
* Tändspole
* CDI-box
* Bränslepump
* Ny soppa i tanken
* Nya soppaslangar
* Rengjorda förgasare, även testat med 2 andra förgasare
* Nya insugsgummin
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Nu är det lite annat liv i maskinen

Packboxen vid magampulen var mer eller mindre tokslut, sen visade det sig att en råtta eller mus fått för sig att ljuddämparen var en perfekt bostad