Cheetah L/C -92, Motorfakta m.m.?

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Vad sitter för motor i rubriken nämnda skoter? 500cc kanske? antal hk?
Säljaren visste inte...

Bättre med vattenkyld istället för luft?

Förgasare antar jag, hur många isf...? 1 eller 2?

Lär väl gå grymt bra i lössnö, eller framtung i och med vätskekylningen?

Har ni mer användbara fakta så är ni välkomna att dela med er.
Ska användas som kombination mellan arbetsskoter och touring vilket jag gissar att den precis e byggd för.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det är väl en 440 om jag minns rätt. Två förgasare.
Alla de där maskinerna är ju framtunga jämfört med hur man upplever moderna skotrar, men den är inte extrem.
"grymt bra i lössnö", tja... Det är en -92:a och det har hänt en del sen dess :) Det är inte mycket till matta original t.ex, men å andra sidan är den säkert bytt vid det här laget.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
440cc väktskelylda är en bra och hållbar motor ~57hk. Det skiljer några hk till dess fördel mot 500cc fläkt som fanns innan. (-90).
En fördel med 440 mot äldre är att den fick hög/låg växel det är trevligt om du ska använda som arbetsmaskin.

Det finns en -90:a kvar i mitt föräldrahem som har används till dylika aktiviteter.

Bra.
Bra packboxar och utrymmen. Det var en riktigt bra touring maskin. Fungerar okej som arbetsmaskin, lite begränsad av mattans storlek mot dom stora 42x396 mot arbetsmaskinernas 50x396. Men lastar man med sunt förnuft och har vettiga spår går det göra bra jobb. Har kört väldigt mycket ved med denna. Men jag hade gärna haft en lågväxel i vissa lägen.
Det är en ganska bra maskin efter spåret givetvis roligare med en person på, men två eller kälke är inga problem.

Dåligt.
Den tar sig fram bra jämfört med likvärdiga årsmodeller. Men jämfört med moderna motsvarigheter är det inte så inponerande.
Fjädring den var bra när den var ny. Men nu är fjädringsväg och markfrigång ganska låg.
Huven, den tycker om att trycka snö över huven vid körning i lösare material. Som trollet skrivet den behöver ett lyft fram. Stora plastbelag "Lappskidor" bör vara en god ide.

Men som arbetsskoter, utflytsskoter är den nog fortfarande gångbar om man har rimliga förväntningar. Den är trots allt 18 år !
Är nog bara att hitta en som fått det underhåll som bruk och ålder kräver.

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
tack för svar!
Men fick för mig att det var bredare band på dom maskinerna så jag skippade det så länge...
Fick istället fram en helt annan maskin som jag köpte, vars märke jag antar jag inte får nämna i detta forum :blink1:

men jag ringde faktiskt på en cheetah -92idag för ca 12 000:-.

Hörde mig för om miltalet och höll på att trilla av stolen... hade gått 2200 mil ! utan större renoveringar!! :shocked: Han var ensam ägare på maskinen

Blev inget köp där...