Bygger du ett deck så kan du ju mycket packning där under i lämpliga täta kärl ....Tack för informationen!
Lutar åt ett köp faktiskt, det är en 2006:a med Duramax motorn på 6,6L TD, 360hk, 2500 ramen (snittar mellan 1.2 och 1.6 l/mil). Det är även lilla hytten. Och har läst på lite och det verkar vara bromsar som strular mest på dom. Planen är att bygga deck för två skotrar och den ska användas för långa transporter, allt mellan 40 - 65mil. Hur gör ni med packningen?
Modellen som kom sent 2007 och 2008 med nya fronten är ju förbannat snygga.
Ja det hade såklart fungerat om man hade flaket på, den jag ska köpa är det inget flak på. Vi bygger decket direkt på ramen. Men har lite tankar på att bygga någon förvaringslåda också. Har inte fått hem bilen än så har inte kunnat mäta så noga. Blir väl kanske en liten projekttråd sen..Bygger du ett deck så kan du ju mycket packning där under i lämpliga täta kärl ....
Jag har dålig koll på BE och dragvikter. Tar ett exempel.6,6'an verkar gå bra och orkar dra tillräckligt.
Jag åker oftast dagsturer och det blir ca 15mil upp dit vi lastar av. Är vi två får man in det mesta i bilen.
Är man tre så får en del av packningen åka på flaket.
Har inte haft nått problem med dåligt driv men det kan vara spännande att åka på oplogad väg med 2dm nysnö å med ett släp som inte går i bilens spår.
Ja köpte en uppfättning hakapelitta suv 7? till den som vinterdäck och med de har jag klarat mig bra.
Men sen beror det på hur man kör också. Det är ju inga som helst problem att sladda med den.
Men även om ja skriver att det funkar bra med 2wd så ska min nästa bil ha 4wd så ja kan klämma på mera när ja svänger ut på riksvägen på väg till jobbet på mornarna.
Ta Be så drar du 3500 kilo lagligt.Jag har dålig koll på BE och dragvikter. Tar ett exempel.
Bilen reggad på 3500kg. Hur mycket får jag dra på BE då? På vanligt B får man ju dra 750kg iaf. Och hittar man en lätt vagn så kanske man kan får på två släpet. Eller går det att ta det nya Utökad behörig B och hänga på ett 1300kg släp men bara lasta det upp till 4250kg totalvikt? Tycker det är väldigt rörigt..
Chevan är 4x4 så det verkar ju vara en fördel om dom är sliriga med 2wd.
Ja det lutar mer och mer åt att jag kommer ta BE, så slipper man fundera.Ta Be så drar du 3500 kilo lagligt.
Då behöver du inte fundera så mycket.
Reglerna i Sverige är rätt sjuka men BE är att rekommendera om du har en tung bil.
Det är en jäkla soppa detta med lastvikter. Vad är den reggad på för vikt? Är det 3500kg så är det ju inte så mycket att göra åt saken.Köpte en dodge ram -06. Klarade teorin i fredags till BE kortet å ska ta en övningskörning idag sen är det väl bara uppkörningen kvar.
Jag tänkte också på det där med 2 skotrar på flaket men får bara lasta 450 kg där..
(kan bero på att den är reggad för 6 pers)Får se om man kan regga om den på nå vis, utan att antalet passagerare blir färre.
Det är inte så att den angivna maxlasten är de sex personerna som den är reggad för?Köpte en dodge ram -06. Klarade teorin i fredags till BE kortet å ska ta en övningskörning idag sen är det väl bara uppkörningen kvar.
Jag tänkte också på det där med 2 skotrar på flaket men får bara lasta 450 kg där..
(kan bero på att den är reggad för 6 pers)Får se om man kan regga om den på nå vis, utan att antalet passagerare blir färre.
Ja det är rörigt...Jag har dålig koll på BE och dragvikter. Tar ett exempel.
Bilen reggad på 3500kg. Hur mycket får jag dra på BE då? På vanligt B får man ju dra 750kg iaf. Och hittar man en lätt vagn så kanske man kan får på två släpet. Eller går det att ta det nya Utökad behörig B och hänga på ett 1300kg släp men bara lasta det upp till 4250kg totalvikt? Tycker det är väldigt rörigt..
Det A.Holm skriver är korrekt men för att röra till det lite mer så måste man även tänka på bilens och dragets maximala släpvikt. Finns dom som gått på den minan då dom köpt större pickuper och ska tex dra minigrävare med och sen så har draget varit klassat för 2000kg ......Ja det är rörigt...
Tar du utökad B så får den sammalagda totalvikten på bil och släp inte överstiga 4250 kg.
Då får således dra ett 1250 släp.
För att få utökad B behövs endast en uppkörning.
För att ta BE behövs teoriskrivning samt uppkörning.
Läs mer här:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/
Maxlast i bilen btrukar väl vara passagerare + last.
Kan man åka 6 pers i bilen så är 5 passagerare last.
Föraren ingår i tjänstevikten.
Det tråkiga är att det är en 2500 och den inte går att regga till lätt lastbil. Sjukt bra pris var det.. 35.000:- Just nu är jag jävligt förbannat på svensk lagstiftning.Fick äran att köra en 2005 Silverado Duramax förra säsongen, då jag var den enda med behörighet för att dra vagn - Det var den bästa bilen jag någonsin dragit med.
Så pass bra att det hamnade en lika gammal Avalanche i garaget.
-Duramaxarna är ju trots allt JÄVLIGT(!) dyra.
Köp dig en cheva du, det gör du rätt i.