cobra enduro -95

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
hej, ja har som sagt en cobra enduro -95 och när ja körde den i vintras så fick jag byta tändstift MÅNGA gånger för att dom helt enkelt vart svart å skoter började blöddra till den inte gick alls... då flyttade ja ner nålen så lågt ja kunde men det blir fortfarande så.. den är också väldigt svårstartad.. de märks speciellt när jag är i fjällen och kör för då är den extremt svårstartad och börjar ganska fort att blöddra om ja ligger å "fiskör"
så ja undrar om de e nåt speciellt som ja ska göra/byta på den?? ja köpte den i härnösand och bor i östersund å kör mycket i fjällen så de blir väl kanske lite höjdskillnad om de kan bero på de?? hur ska jag göra??

extremt tacksam för svar:)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
RV motor som går piss...

Hej !
Jag har en cobra enduro -95 och när ja körde den i vintras så fick jag byta tändstift MÅNGA gånger för att dom helt enkelt vart svart å skoter började blöddra till den inte gick alls...
då flyttade ja ner nålen så lågt ja kunde men det blir fortfarande så..
den är också väldigt svårstartad..
de märks speciellt när jag är i fjällen och kör för då är den extremt svårstartad och börjar ganska fort att blöddra om ja ligger å "fiskör"
så ja undrar om de e nåt speciellt som ja ska göra/byta på den ??
ja köpte den i härnösand och bor i östersund å kör mycket i fjällen så de blir väl kanske lite höjdskillnad om de kan bero på de ??
hur ska jag göra??
De é mycke nu.... ;)

Vilken Cobra modell har du ?
Kolla upp fysiskt vilken bestyckning som sitter i den just nu.
Kolla även så att du har större bestyckning på "MAG" sidan.
Du skall inte behöva sänka nålarna max.
Förmodligen har du alldeles för stora lågfartsmuntycken och/eller så är luftskruvarna helt fel justerade.
Du skall även kolla och ev. justera flottör höjden.
Är chocken rätt justerad ?
Är din primer pump OK ?
Använd inte "R" tändstift på den motor du har i Cobra'n.
Justera stiften till 0,45-0,5 mm elektrodavstånd.





.
 
Senast redigerad av en moderator:

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
Sv: RV motor som går piss...

De é mycke nu.... ;)

Vilken Cobra modell har du ?
Kolla upp fysiskt vilken bestyckning som sitter i den just nu.
Kolla även så att du har större bestyckning på "MAG" sidan.
Du skall inte behöva sänka nålarna max.
Förmodligen har du alldeles för stora lågfartsmuntycken och/eller så är luftskruvarna helt fel justerade.
Du skall även kolla och ev. justera flottör höjden.
Är chocken rätt justerad ?
Är din primer pump OK ?
Använd inte "R" tändstift på den motor du har i Cobra'n.
Justera stiften till 0,45-0,5 mm elektrodavstånd.


.
det är en cobra enduro 583:) primern och choken verkar ok, även elektrodavståndet. hur kollar jag vilken bestyckning jag har då och vilken sida är mag-sidan?:p sen så undrar jag också vad flottör höjden är??:)
 
Senast redigerad av en moderator:

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
nu har jag kollat vad det är för munstycken på den och det är:
huvudmunstycken 360 och 370
tomgångsmunstycke 30

och så har ja tittat va de ska va original å de är:
huvudmunstycke 380 och 390
tomgångsmunstycke 40

så varför surar den ner stiften??:S plus att ja som sagt har gått ner fullt på nålen..fast tror de vart lite bättre då
ska jag gå ner på nåt ännu längre än vad de redan är??

hjälp mig!!!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
RV motor som surar....

Det är en LYNX Cobra Enduro 583
1. Primern och choken verkar ok, även elektrodavståndet.
2. Hur kollar jag vilken bestyckning jag har då och vilken sida är MAG-sidan ?
3. Sen så undrar jag också vad flottör höjden är ?
4. Nu har jag kollat vad det är för munstycken på den och det är:
huvudmunstycken 360 och 370
tomgångsmunstycke 30
1. * Plugga slangarna till Primer pumpen.
* Justera respektive choke kolv onödigt löst så att du verkligen vet att dem tätar.

2. "MAG" sida = Magnet sida
"PTO" sida = Power Take Out sida = Variator sida

3. Ladda ner denna och spara på din dator : http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf
Läs speciellt sidan 9 & 16 justera sedan flottörhöjden.

4. *Kolla även hur många varv ut luftskruvarna står på båda förgasarna.
* Har du kollat vilka nålrör/spridarrör som sitter ?
* Du skall ha större bestyckning på "MAG" sidan.





.
 
Senast redigerad av en moderator:

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
Sv: RV motor som surar....

1. * Plugga slangarna till Primer pumpen.
* Justera respektive choke kolv onödigt löst så att du verkligen vet att dem tätar.

2. "MAG" sida = Magnet sida
"PTO" sida = Power Take Out sida = Variator sida

3. Ladda ner denna och spara på din dator : http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf
Läs speciellt sidan 9 & 16 justera sedan flottörhöjden.

4. *Kolla även hur många varv ut luftskruvarna står på båda förgasarna.
* Har du kollat vilka nålrör/spridarrör som sitter ?
* Du skall ha större bestyckning på "MAG" sidan.





.
luftskruvarna är cirka 1 1/2 varv ut på båda. jag kollade flottörhöjden på båda förgasarna och det var ca 14mm på ena och ca 15,5mm på den andra och vad ja förstår så ska de va mellan 17-19mm.. så de måste ja ju ändra men ja vet inte hur??:hmmmm: är det bara å "böja" lite på flärparna eller hur gör man?
skulle det kunna va så att det är de som gör att den får för mkt bensin?:)
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
luftskruvarna är cirka 1 1/2 varv ut på båda.
jag kollade flottörhöjden på båda förgasarna och det var ca 14 mm på ena och ca 15,5 mm på den andra och vad ja förstår så ska de va mellan 17-19mm..
så de måste ja ju ändra men ja vet inte hur ?? :hmmmm:
är det bara å "böja" lite på flärparna eller hur gör man?
skulle det kunna va så att det är de som gör att den får för mkt bensin?:)
någon som vet ?? :)
* Ställ båda luftskruvarna på 1½ varv UT räknat ifrån botten.

* Justera flotörnivån till angivet mått på den lilla mittersta flärpen som trycker direkt på nålventilen.
( Alltså INTE på de två yttre bladen som ligger mot själva flotörerna ! )
kolla att gafflarna ligger lika/rakt

* Kan finnas flera orsaker till att den får för mycket bensin,
Det gäller att eliminera felkällor.
Se i texten i inläggen ovanför.


.
 
Senast redigerad av en moderator:

jagardu

Medlem
10 mar 2010
16
0
1
Umeå
Varför ska det inte vara R stift i den? Jag kör på NGK BR9ES. har samma problem med min Cobra och jag har bytt lågfartsmunstycken till 30 så nu bluddrar den mindre och verkar inte lägga igen stiften lika lätt längre, men den är helt otroligt svårstartad när den är kall. så fort man har fått igång den så startar den lätt och går fint på tomgången.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Varför ska det inte vara R stift i den? Jag kör på NGK BR9ES. har samma problem med min Cobra och jag har bytt lågfartsmunstycken till 30 så nu bluddrar den mindre och verkar inte lägga igen stiften lika lätt längre, men den är helt otroligt svårstartad när den är kall. så fort man har fått igång den så startar den lätt och går fint på tomgången.
NipponDensos tändsystem som sitter i dom där maskinerna ska inte ha R-stift. Dom nyare med 3D-tändsystemet ska man ha R-stift i, men inte i din maskin.

Byt till B9ES.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kan det göra stor skillnad? kan det vara därför den är så svårstartad kall?
Tveksamt. Men du bör ju ändå byta stift, så då märker du om den blir bättre...

Har du primer, eller bara choke på din maskin?
 

jagardu

Medlem
10 mar 2010
16
0
1
Umeå
Jag har bara primer, ingen choke. Men problemet är att den surar ner sig kraftigt. när den väl startar så ser man typ inget i garaget pga. all rök.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Vad ska jag ha för stift till min 494'a, ja kör då på B9ES och de funkar då hur bra som helst...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag har bara primer, ingen choke. Men problemet är att den surar ner sig kraftigt. när den väl startar så ser man typ inget i garaget pga. all rök.
Den surar alltså ner sig då du ska starta den, även om du inte använder primern? i så fall skulle det kunna vara så att dina nålventiler inte tätar, så det står och rinner in soppa i vevhuset då den står still. Då kastas all soppa upp på stiften och ut i pipan första gången du rycker i snöret, och då har du garanterat världens suraste motor. Jag tycker du ska gå igenom alla punkter 2stroke har skrivit i denna tråd, då borde du hitta felet.

Vad ska jag ha för stift till min 494'a, ja kör då på B9ES och de funkar då hur bra som helst...
Du har rätt stift.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
jag hade en 94:as enduro och den började jävlas med nedsurning men det berodde på att förgasarna hade "hängt" sig å det va skit nå grymt i dom... men gör som dom ha skrivit så borde du hitta felet tillslut om du inte redan ha gjort det!!!
 

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
hej igen, tänkte bara meddela att jag tror ja äntligen fixat problemet...:cheesy:

efter att ha öppnat motor och sett att en liten del utav ena kolvringen var av så bytte ja båda kolvringarna och satte ihop den.
efter att inte ha startat sen ja ställde undan den så gick den igång men hade fortfarande ingen tomgång hur ja än ställde in förgasaren, antingen låg den strax innan tillslagsvarvet eller så dog den....kolla sedan på stiften och såg att dom va dyngsura som vanligt.:mmph:
sen släppte jag på gasvajern så att den absolut inte låg på och sedan startade den. till min förvåning så kunde jag fixa tomgången utan problem och lät den gå en stund och gasa lite ibland..
stängde sedan av den och tittade på stiften..PERFEKTA STIFT!!:becky: (vilket jag aldrig haft)

så nu är ja nöjd och tänkte bara att det kanske kan vara nån som har nytta av att veta vad som kan hjälpa vid liknande problem:eek: