Cobra Rave-670 ( 1995 ) Hjälp... ?

Goose

Medlem
29 sept 2006
22
0
1
UPPSALA
Nybliven skoter ägare som behöver lite hjälp att hitta uppgifter om skotern
skulle vara mycket tacksam för en användarhand bok med information om in justering av motor och rem, förgasare, tändning och en sprängskiss typ reservdelsbok eller liknande.
Jag har plockat ner hela fram ändan (huv sidostycken motor framvagn) för att kolla efter sprickor och rikta det som behövs.
Hittade en del sprickor som jag måste svetsa bland annat i infästningarna till bärarmarna och vid nedre fästet på styr axeln men inget alvarligare sen är det bara att vänta på vintern om det blir någon här i år för det vet man ju aldrig riktigt säkert här i Uppsala.
Tack på förhand
G.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nybliven skoter ägare som behöver lite hjälp med att hitta uppgifter om skotern...
En användarhand bok med information om in justering av motor och rem, förgasare, tändning och en sprängskiss typ reservdelsbok eller liknande.

Det du söker är en :
* Verkstads handbok ( Finns inte överhuvudtaget på nätet ! :mad: )
och
* Reservdels handbok ( Finns bara till 1999 --> på nätet , sorry ! :mad: )


Möjligen kan du beställa dessa böcker hos närmsta LYNX återförsäljare men de är nog inte billiga ! :(


.
 

Goose

Medlem
29 sept 2006
22
0
1
UPPSALA
Tack för svaret.
Nu till andra undringar, jag håller på att försöka att montera en backväxel från en Grand Touring 583 -97 i min rave 670 -95 original drevning är 20-37 och på back lådan är det 25-44 drevning vad bli det för skillnad kommer det att gå fortare eller långsammare
:confused:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kedjehusfunderingar...

Tack för svaret.
Jag håller på att försöka att montera en backväxel från en Grand Touring 583 -97 i min rave 670 -95
:confused: Hmmmmm.........

Din 95'a har LYNX eget kedjehus !

97'an däremot har väl Ski-Doo's kedje hus, eller ?

( :confused: Eller var det så kanske att GT modellerna fortsatte med LYNX eget kedjehus/vxllåda även efter 1995-->, Vet inte helt 100% :confused: )


På de korta modellerna kom Ski-Doo kedjehus på 1996 -->
( 100 % säker :p )





.
 
Last edited:

Goose

Medlem
29 sept 2006
22
0
1
UPPSALA
Jo det är det nya huset men jag tror att det skall gå att få dit om jag byter ingående axel och mattaxeln + lite nya hål som bonus blir det hydraulbroms
 

Goose

Medlem
29 sept 2006
22
0
1
UPPSALA
Nä bromsar är bra ibland och då vill man att dom fungerar bra
angående back växeln så skiljer det dryga centimetern i mellan axlarna
får se hur jag skall gå till väga med det problemet.
 

Goose

Medlem
29 sept 2006
22
0
1
UPPSALA
prova att chimsa axeln mellan sec variatorn och kedjehuset men komihåg att cc måttet mellan variatorerna ska vara lika som förut
Det går nog inte att shimsa, backlådan är ca14mm högre (var just ut i garaget och kollade lite snabbt) än den gamla Lynx lådan så det blir nog till att lyfta hela axeln mellan sekundären och lådan det gäller att lyfta den rakt upp i förhållande till den tänkta linjen mellan primären och sekundären det ända som är i faro sonen där är luftfilterhuset men det går nog att övertala
 

Goose

Medlem
29 sept 2006
22
0
1
UPPSALA
:confused: Det är väl bara till att gå ut och mäta då du redan har ett sådant kedjehus, eller... ? :confused:



.
Jag kanske uttryckte mig lite luddigt jag menar mellan motoraxeln och secundäraxeln
ja vet ju vad det var för mått innan jag plockade den allt men det är ju inte säkert att det är rätt
G/
 

Goose

Medlem
29 sept 2006
22
0
1
UPPSALA
Ingen som har uppgifter om in linjering av motor mot (flytande) sekundär och CC mått har mejlat ÅF men dom har inte svarat
 

Goose

Medlem
29 sept 2006
22
0
1
UPPSALA
Nu sitter back lådan och hydraulbromsen monterad i skotern var lite puligt att få plats med allt men det gick till slut, väntar fortfarande på in linjeringsmåtten från olika håll får se imorgon om en kompis i Mora lyckas få fram dom uppgifter som jag saknar, har provkört lite i garaget uppallad och det ser ut att fungera som det ska men det visar sig nog när det blir snö så man kan belasta variatorn och se hur den växlar
G.