COMET 108

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Hej

Jag har en zrt 600 1995. Det sitter en comet med 6 bult med runda locket på den och kommit fram till att det är en 108.

Gängen på variatorn är 17 mm. Så avdragaren jag köpt är för grov, gängen är ca 22 mm.

Min andra variator avdragare är för smal, ca 14-15 mm. Bägge är för arctic.

Vad ska jag har för avdragare ? Jag kan använda bult + fett också men eftersom variatorn sitter fast i skotern vet jag inte vilken bult jag ska köpa.

Har forskat på webben och 5/8 avdragare ligger rätt nära. 15.875 mm

Nån som vet ?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Du har rätt, det måste vara 5/8. Men undrar om inte variatorn på din maskin är nyare än -95?
 
Last edited:

ARCTICF705

Aktiv medlem
1 dec 2007
56
0
1
Hade samma problen för ett tag sedan hittade en avdragare hos stenmarks för 1445kr
men som tur va fick jag en från bengans för 400kr.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Fast detkan vara 3/4" . Hålet är ju 17 mm. Och 3/4" är 19.2 på avdragaren. Om man lägger på 2 mm för gängorna blir det 19.


5/8 blir 15,875 mm på avdragaren. .. Villrådig..
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ja om det är originalvariatorn så får jag det till att det ska vara 3/4", däremot finns det senare Cometvariatorer som har 5/8".
Allt som är mindre än det du mätt upp i hålet är ju lönlöst att prova.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Fick tag i en UNF 3/4" på laitis.
Den passade och provade med vatten, fett och olja. Fick inte upp trycket trots gängtejp. Lindade på vulkband på bulten och då höll oljan trycket. POP

Och det bästa av allt, oljan tryckte även upp den avdragna bulten som satt i variatoraxeln. Sorry SMT, jag behöver inte komma in med motorn längre ;)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Hur gjorde du med den avdragna bulten mer i detalj? För den kom väl inte som bonus för att du fick lös primären? :)
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jo, det var så att endast toppen av bulten ( 1 cm) fastnat i vevaxeltappen.
Bulten nådde in till gängorna och det gick skruva fast variatorn.

Efter att jag bänglat med vatten och sen fett provade jag att lägga en stålstav i hålet på variatorn för att få mekaniskt tryck. Den nådde in till botten av vevtappen (där bulttoppen låg kvar). Det gick inte heller att tvinga isär med detta.

Provade igen med olja fick även avsluta det då det läckte i bultgängan trots gängtejp.


Var nu rätt less....

Tänkte prova igen med mekaniskt tryck med en del från avsågad avdragare istället för stålstaven som böjde sig. Men fick inte in den lika långt som med stålstaven. Kollade med en smal ficklampa i hålet och jag såg att bultbiten var i nivå med vevtappens kant. Fick ny energi och ide', linda på vulkband på bulten och i med ny olja. Tro fan att det började gå tungt utan oljeläckage.

POP.

När jag tog loss variatorn kunde jag med fingret pilla loss bultbiten. Den satt med en gäng max.

Det måste ha pressats olja in under bultbiten så den åkt upp. Alternativet är att bultbiten följt med när jag skruvade upp bulten med stålstav. Men hur kan den vandra flera cm isåfall ?

Glad blev jag iaf :)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jaha, du skrev variatoraxeln, den sitter ju bakom sekundären. Trodde du hade varit där och rivit också :) Men tack för bra beskrivning, den kommer att komma till nytta på forumet!