Commander -10 Avgastempgivare

Skoterlös

Medlem
14 feb 2011
18
0
1
Aspåsnäset
Nu e de andra avgastempgivaren som går. Första när vid 55mil och nu vid 80mil, ja vet att de e garanti jobb. Men skulle vilja ha en anledning till varför! Garatin tar ju slut en dag. E de någon som har en aning?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är du säker på att den har gått och det inte är programvaran som spökar?

Här är värdena för att mäta upp den i alla fall så du vet.
Får du några andra felmeddelanden?

Är det "Check Engine-Muffler Overheat" du fått up?
 

Skoterlös

Medlem
14 feb 2011
18
0
1
Aspåsnäset
Check Engine-Muffler Overheat är det som kom upp. Har fått den bytt nu, men fick som inget svar varför den var trasig!

Kanske fick en dålig när dom bytte den första! Har de varit problem med givarna?! programvaran uppdaterades när den förra byttes.
Lite tråkigt när det händer när man e till fjälls.. Förar fel kanske? vad vet jag!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Check Engine-Muffler Overheat är det som kom upp. Har fått den bytt nu, men fick som inget svar varför den var trasig!

Kanske fick en dålig när dom bytte den första! Har de varit problem med givarna?! programvaran uppdaterades när den förra byttes.
Lite tråkigt när det händer när man e till fjälls.. Förar fel kanske? vad vet jag!
Inga genomgående problem vad jag känner till, de ska tåla väldigt mycket när de sitter på plats men kan bli känsliga när de suttit ett tag så man ska inte demontera i onödan.
Kan ju vara så att de monterat en beggad vid första bytet?, vem vet, kostar skjortan i alla fall härhemma.

Med en plint, kontakt och ett motstånd (25 kr) kan du tillverka en by pass, se till att den paketeras vattentätt, bara plugga ur EGT:n, koppla in bypassen och köra som vanligt, innebär inget skadligt för maskinen då EGT:n bara är en dummy som mäter avgastempen och varnar om den är utanför ramarna med limp mode som följd.
Har du en väl fungerande maskin i övrigt så är det lugnt att koppla bort egt:n med denna om det börjar j las och köra hemåt som vanligt för precis som du sa, till fjälls och i stöp är det inge kul med 4800-5500 rpm limit.

En orsak om den börjar varna är att du kört hårt, kanske har lite felaktig variatorsetup och stannat tvärt samt direkt slagit av motorn.
Det som händer är att det vid stopp av motorn blir för varmt, startar du strax igen så ligger varningen på och kan ligga kvar, egentligen utan anledning.
Alltså, har du kört hårt är en god regel att alltid "svalköra" motorn 30-60 sek innan du slår av så att det bli balans på värmen i grenrör och muffler, en lika god regel alltså som att alltid varmköra tills du fått upp 3 staplar, ca 40 grader innan avfärd, på så sätt blir risken mindre att elektroniken ska börja flippra i onödan.

Edit:
Sa förresten verkstaden vilken felkod de fick upp? P0426-0428 eller P1549.
Har de inte sagt nått borde det i alla fall finnas lagrat i deras dator då din maskin har en individhistoria, sedan är det en annan sak om de tar fram det, många lägger tyvärr för lite tid för sina mekar att bli bra idag, börjar glida som bilverkstäderna att en del bara byter ue tyvärr
 
Last edited:

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
fick nyss byta ut soppapumpen på just en 10s commander då den åt avgasgivare, brukar oftast vara filtret som börjar vara tätt om dom äter givare sådär fort, men på maskinen jag hade in så var det själva pumpen som var dålig.

Dom borde ju kollat upp varför den pajjade givaren då dom bytte.