Cross/enduro-cykel vilken? - elstart krav

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Har nu sålt bort den gamla maskinen och letar nytt.
Vilka modeller har ni bra erfarenheter av?
Något bra märke som håller?

*Elstart är ett krav
*Minst 400 och helst 450 och uppåt.

Har kollat lite på KTM:s 525: or. De flesta om inte alla saknar elstart, hur är det med det?

Suzukis 450? Finns exemplar med elstart där då? KTM:s 450?

Yamaha? Hur ser det ut där då?
Andra märken jag missat?

Det jag mest är intresserad av är vilka modeller som har levererats med elstart.


Budget max 30-35 tusen, möjligen lite mer.
 

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
Alla nyare ktm exc har väl elstart?
Om du ska titta på prisvärda hojar så kan jag tipsa om nyare husaberg Fe450 som är som en dröm i skogen och funkar även bra att köra grusbus. För ca 35" får du en -05-06 eller varför inte gasgas 2-t där får man mycket hoj för pengarna.
Yamaha är fina maskin men ligger lite högre i pris...men kvaliten på hojarna är också därefter.

Spana in anonserna på www.enduromx.com
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Årsmodell?

Borde väl finns elstartskit att köpa direkt från ÅF!
Har en SX 450 -05 till rätt pris ;O)
Pm:a om det låter intressant.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Alla nyare ktm exc har väl elstart?
Om du ska titta på prisvärda hojar så kan jag tipsa om nyare husaberg Fe450 som är som en dröm i skogen och funkar även bra att köra grusbus.

Det tror jag. Men hur är återförsäljarnätet där?

Vill ha delar snabbt i och med att man inte alltid är så nära till storstäder.
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
Hade en KTM EXC 450 för några år sedan, riktigt bra skogshoj! Även kalas för grusbus, bakhjulsåka m.m. Men jag som är van crossfjädring hade gärna önskat hårdare dämpare, men då tappar man väl lite skogsegenskaper. Men köper jag en enduro nu blir det minst en EXC 525.

KTM har relativt billiga reservdelar i mina ögon, och är lättservade. Men det många missar är att alla dessa 450-525 m.fl. oavsett märke är tävlingsmaskiner som måste skötas därefter. Oljebyte + filter var 10h, ventiljustering var 25h etc. Totalrenovering vid 150h för att förebygga haveri osv. Därför gick jag tillbaks till 2-t igen =)

EXC 380 är en jävligt rolig maskin, men utan elstart
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hade en KTM EXC 450 för några år sedan, riktigt bra skogshoj! Även kalas för grusbus, bakhjulsåka m.m. Men jag som är van crossfjädring hade gärna önskat hårdare dämpare, men då tappar man väl lite skogsegenskaper. Men köper jag en enduro nu blir det minst en EXC 525.

KTM har relativt billiga reservdelar i mina ögon, och är lättservade. Men det många missar är att alla dessa 450-525 m.fl. oavsett märke är tävlingsmaskiner som måste skötas därefter. Oljebyte + filter var 10h, ventiljustering var 25h etc. Totalrenovering vid 150h för att förebygga haveri osv. Därför gick jag tillbaks till 2-t igen =)

EXC 380 är en jävligt rolig maskin, men utan elstart
Efter lite surfande har jag nu börjat rikta mig allt mer mot KTM.

Är det någon som vet något om Suzuki?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Läste runt lite och blev intresserad av Husaberg. Men på hemsidan får jag inte fram någon återförsäljare i Sverige. Gjorde jag fel och framförallt, vars finns närmaste Husaberghandlare?

Är det bra maskiner i övrigt? Håller de bra?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nu är budgeten ökad med 15 000.

Vad får man för de pengarna?


Sen är jag hyfsat kort, vilket jag glömde att nämna. Det är en fördel om jag når till marken när jag sitter på den. Jag är 165-170 cm.
 
Last edited: