crossfire 800

jonaz2

Välkänd medlem
16 okt 2011
108
0
6
Bålsta
Har lite frågor om min nya skoter
har just köpt en crossfire 800 09a som gått 260 mil.
Varför sitter det dubbla tändstift per cylinder?
Är det nått speciellt man bör tänka vid service?
Var kan man ladda ner en service manual??
Ska dämparna ställas efter min vikt ? hur gör ja? vilket tryck ska dom ha? väger ca 75kg
Hur mycket olja går det i i dd?

Tacksam för alla svar

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Dubbla tändstift för bättre för bränning? men din gissning är lika bra som min.

servicen var noga med olje bytena i diamond driven.

verkstads hand bok finns här på forumet.

prova dig fram med dämparna. jag har 90 fram o 130 back men det är lite för mycket. väger 108.
bort med skyddet för anslutninen skruva ditt pumpen och stäl in det du vill ha. finns en tråd på forumet.

mängd olja tror det är 15 oz men kolla försäkerhets skull.

lycka till

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
OBS! du skall inte justera trycket i dämparna utan att avlasta dem först. Dvs höj upp skotern fram, sedan pumpa..

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
väger 90 med utrustning och jag kör på 70 fram och 110 bak. men det beror ju på hur du kör och vad du tycker om. börja nånstans å testa dig fram bara. och ja du måste avlasta dämparna innan du ställer in dom

jonaz2

Välkänd medlem
16 okt 2011
108
0
6
Bålsta
Får testa mej fram med dämparna när snön väl kommer. Behöver jag tippa skotern på sidan när ja byter olja i dd??

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
För att inte få ett dyrt och onödigt ras så skulle jag rekomendera att öppna dd'n. Kolla lager och rengöra ordentligt för att slippa bli ståendes mitt i vintern.

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
jag personligen skulle inte lita på den personen iafl, killen ja köpte min skoter av sa att diamond driven va ohyggligt fin och servad och bytt olja flera ggr per säsong, jojuste hade ba tur den inte flygit i tusen bitar med de skit som flöt omkring däri

jonaz2

Välkänd medlem
16 okt 2011
108
0
6
Bålsta
Ja man kanske ska ta isär den då låter säkrast. Vill inte stå sen i vinter. Vart köper ja packingen lättast?

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
På min gamla M (2006) så var locket limmat på dd:n men det kanske är packning på din men annars så är det väl din lokala Arctic Cat ÅF bästa valet.?!?!

jonaz2

Välkänd medlem
16 okt 2011
108
0
6
Bålsta
Finns det nått ställe där man kan beställa på postförskott svårt o ta mej till nån . Ska man byta lagrna i den om man ändå river? Är det dyrt?

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Orginal funkar nog bra.
Du kan ju alltid fara till din åf och kolla om det finns nåhon med samma bredd och längd som är bättre förstärkt, kanske från crf 1000? :)

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Snabb fråga, kör crossfire jag med och ska byta olja, är det enklast att ta bort sekundären och allt? eller finns det något annat sätt?

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
den måste du ut med, sen tar du bara loss *pluggen* i kåpan om du inte ska rengöra innandömet. då tar du loss kåpan och rengör sen sätt ihop och fyll på