CS 340, köpråd?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej på er!

Jag fick en idé igår, och nu sitter den som ett virus i skallen. Jag tänkte sälja min skoterpulka och köpa en begagnad Nila (för runt 8-9000 kr), för att få bättre komfort till familjen.

Men så började jag fundera, vore det inte vettigare att köpa en andraskoter i stället? Komforten i en skoter slår ju pulkan när som helst.

Började spana på Blocket efter skotrar för runt 8000 kr. Massvis med skräp, men: där hittade jag även ett antal Yamaha CS 340!

Kan det vara en billig och vettig maskin för frugan? Betänk att hennes alternativ är att sitta i pulkan...

Jag har läst på i köpguiden, men vill gärna ha tips och råd av er!

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
Beror på vad du åker på själv.....frugan kanske blir förbannad om hon får nått sämre ;)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag åker på en SkiDoo Gr.Touring 1995, så det blir nog inte alltför stor skillnad!

Hur är driftsäkerheten på CS340? Typfel? Är delarna billiga?

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
jag hade en cs 340 för några år sen och det jag upplevde var att man fick jävulskt ont i huvet efter ett tags körande. luften blåser upp just innanför rutan från motorn.
så efter ett tag börjar det kännas i huvet av all olja och bensin!
annars är det en lättkörd och driftsäker maskin. lätt som fan också.
skulle nog passa frugan galant om hon inte är spec insatt i skoter.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tänk så här. Ni skall åka från punk a till punk b. Ger du frugan en sämre skoter än vad du har så , det enda du får göra då är att vänta. El start är alltid bra, så slippe du dra igång skiten. Köpte en exciter till min tjej då jag hade vipern, sluta med att den åkte och jag köpte RX'1a istället. Hon fick köra vipern, genast bättre tempo (dock ingen elstart, hon lärde sig dra igång den när jag glömde bort hon på havet...). Vipern åkte och en lynx 550 inhandlades en 06a.(ingen elstart, fan skulle ha snott den från excitern.. *S*) Fan nu blev man helt plöstligt jagad på leden, speciellt om den var dålig. Sen kunde man själv ta 550n då och då på en riktig cross sväng :) (sånt som man bara kan drömma om på en rx1'a)

Nu är dock 550 såld och en pulka ska inhandlas, mest pga av en liten rackare som snart ploppar ut.

Men visst ska ni puttra i 20-30 med ungarna på så..funkar nog CS'en förvänta dig inte att det kommer rulla i en 50-70 blås om hon sitter på en sämre maskin än dig.

Men en lätt skoter är åt rätt håll iaf. Och som sagt, det handlar om vad du förväntar dig av turerna..

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Tackar för synpunkter! Fler tack!
Alltså, jag har budget motsvarande en begagnad Nilapulka, dvs 8-9000 kr. Valet står alltså mellan en bättre pulka o en billig skoter.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Hej vi har en cs 340 lång -90 i familjen som vi köpte ny -92
Den har fungerat utan problem förutom att vi har bytt rem 1 gång vad jag minns och vi inte bytt tändstift på den vad jag kommer ihåg. Den har har tuffat på i ca 400 mil nu. Vår skoter har en förlängning i boggin som är ledad vilket gör den lite ostadig att köra om man sitter 2 på den, vi har även haft en som hade en stel boggi förlängning den gick stadigare. soppa förbrukningen är låg från 1,2 - 2,0 / mil.
toppfarten ligger på ca 80- 90km/h.
Jag vet några i byn som bytt ut original mattorna på sina korta mot 307 mattor med lite mer kammar än vad som sitter på från börja och det gör tydligen stor skillnad.
Det där med varmluften som kommer ut innanför rutan kan vara rätt så skönt de kallare månaderna men till påsken så kan det bli lite svettigt med all värme som blåser på en.
Jag har inte kännt att det luktat något om den luften.

Jag skulle vilja påstå att den är en mkt bekymmerslös skoter att äga och den har hyfsad fjädring oxå.

Last edited: