Cylinderfotspackning som gav upp, tömma vevhuset på glykol

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Cylinderfotspackningen på variatorsidan gav upp på maskinen (Indy Ultra Touring 97) igår. Är ju snabbt gjort att få dit en ny packning men behöver man göra nått mer åt vevhuset än bara tömma ur glykolen? vilket jag gjort med hjälp av dränneringsskruvarna i botten.

Det var helt sjukt för maskinen stod på tomgång utanför garaget när det huxflux blev en sanslös vit dimma. Tur i oturen det hände utanför garaget och inte ute i skogen
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
töm vevhuset, bulta dit cylinder och häll ner lite olja typ nån cl bara så att det smörjer lite då du starta den. glykol upphäver oljans förmåga att smörja.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Nu har man bytt alla packningar på den felande cylinder, helt sjukt detta, hade till och med lite glykol i avgaspipan.

Nu är ju frågan, hur länge dröjjer det tro innan all glykol försvunnit/brännts bort och man slutar åka omkring med ett vitt glykolmoln efter sig? Körde kanske 3km nu ikväll och skotern gick som en dröm igen men lämnar en enorm vit dimma bakom sig
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Körde som sagt kanske 10min igår kväll, är det för kort stund eller borde vitröken försvunnit på den tiden?
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Blev en 10min till idag, blir inge kört med 3,5 åring och bebis hemma och sambon var inte på humår för att vara "barnvakt" idag. Den ryker oerhört mycket mindre nu som tur är men fortfarande på tok för mycket.