Dämpare tar i mattan

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
tja!

upptäckte idag att min bakre boggie dämpare tar i mattan.(ser de ut som iaf)

Det är som att den skrapar i ibland, för de har som blivit små gropar i mitten.

de sitter en öhlins där så de är inte orginal,

Nån som har någon ide på vad ja kan göra för att de inte ska ligga å nöta?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Övre örat på bakre dämparen, (örat på kolvstången)? Är det så så är det ett standardfel. Brukar sluta med att man får byta örat på kolvstången efter ett tag för dom går av. Ska du byta så se till att köpa ett stålöra, det är både smäckrare och starkare än aluminiumörat som sitter std.

Är du säker på att dämparna är monterade rätt? Det är nämligen inte självklart vilken väg bakre dämparen ska sitta.

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Jo de sitter monterat rätt, jag tror de är för att fästet är för högt så de tar i, vet inte riktigt vart jag får tag på ett nytt sådant, eller måste ja byta hela stången t dämparen?

Borde de itne bli bättre om ja köper tex. större boggie hjul uppe? så blir de ju lite mer avstånd

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Ett nytt öra beställer du från Revelj racing, kostade 12-1500 när jag köpte ett för några år sen. Kom som sagt var ihåg att köpa ett stålöra, inte alu. Sen måste dämparen förmodligen isär helt för att byta.

Jag vet flera som satt en för lång bult i dämparfästet och satt en plastbit breve fästet som mattan nöter på istället för på stötdämparörat.
Större hjul funkar ju men rymms det? Ganska trångt redan som det är mellan matta och kylare.

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
hmm, ja jag får ta å kolla upp de där! allternativt så får brorsan smida nått på jobbet som kan passa!

Jo ja får nog på större hjul, men inte allt för stora, de är faktiskt rätt bra me plats upp t kylarn!