Dämpare viper xtx - 15

Yamma12

Prospect sledder
28 jan 2018
3
0
0
Norrbotten
Hejsan
Skulle jag kunna få lite hjälp av någon som kan mer än mig ang bakre boggie dämparen,
De är så att jag har en viper xtx 2015 se och märkte att när jag tog in skotern i garaget så upplevde jag att skotern var nog så låg. Kollade trycket i dämparen och de var 170psi.man kan lyfta upp chassiet ca 9cm å sen faller den ihop samma mått av sin egen tyngd. Ska den inte orka vara i översta läget själv? Eller blir de annorlunda när jag tar ut den i kyla och börjar köra?.
Någon som vet hur dämparen ska vara.

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Då måste boggien stå på dolly eller liknande som gör att den sjunker ner. 170 psi är väldigt högt, du har förmodligen mätt trycket utan att lyft upp skotern bak.

Se till att hela skotern står plant utan något under boggien eller skidor.

Yamma12

Prospect sledder
28 jan 2018
3
0
0
Norrbotten
Nej upplyftad boggie med de trycket. Om den står på plant golv i garaget så håller dämparen inte uppe i översta läget. Den faller ner ca 10cm innan innan dämparen dämpar. Alltså inget tryck första biten, tänkte vad de kan bero på. Sliten dämpare eller?

Dextrozol

Medlem
10 mar 2017
7
0
1
Alvkarleby
Upplever också problem med höjden ibak, när jag har lagom mjukhet (typ 125psi) så är den alldeles för låg.
Samma problem i fram, har funderat på att byta till vanliga dämpare med stålfjäder.