Då hände det igen..

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Sitter smått chockad i soffan..


Då hände det igen..

Skulle till Jokke och köra lite spår, kör fram 600/2:an och stannar.

Ska hämta släpet och behöver köra undan maskinen, rycker igång den, då sticker den iväg med full gas helt okontrollerat i kvarteret. Kraschar in i grannens hus..

På denna maskin har jag en stoppknapp, men jag kan lova dig, du hinner aldrig dit (sitter nere på instrumenten, bakom styret)

Detta var den maskin som jag tänkt dra familjen med, tänk om dom suttit i pulkan bakom, och skiten hängt sig på leden eller en sjö...


Jag hade aldrig förlåtit mig själv om det hänt dem något..

Vad jag vill med detta inlägg? Du bör ha en nödstoppsladd monterad på alla dina skotrar. SPECIELLT om du ska dra familjen med den skotern.

Du SKA ha skotern åtmionstone trafikförsäkrad, ifall den kör på någon annan..

Detta är 2:a gången i år en maskin hänger sig för mig på full gas, två helt olika maskiner.

Det hade kunnat sluta mycket olyckligt.

Kan tillägga att jag mår inte så bra just nu, mentalt, å känner mig rätt så less på gammelskotrar!
 

Snowy

Välkänd medlem
7 mar 2010
106
0
16
Huga, obehaglig tanke det där med familjen... du får väl hålla dig till din nya skoter tills förtroendet/inspirationen återvänder.

Vet inte om de hittat på någon finurlig lösning mot att gasen ska haka upp sig, men på min skoter som är en RS Venture 05:a finns ingen nödstoppsladd. Däremot fanns det på en ET 340 -81 som jag hade en gång i tiden. Har utvecklingen gått bakåt eller framåt på den punkten? Läskig tanke... upphakad gas på en skoter med 120 hk...och pulka bakom.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Den första skotern som skenade hade 19 hk...
Den andra hade 30 hk...

INGEN av dom gick att bromsa, hur hårt man än bromsade.

Då kan ju du tänka dig om du sitter på 100+ hk...

Din skoter är en MISSIL med upphakad gas, utan förare...
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: Då hände det igen..

Venturen har nog tors så på den är det lungt ändå, en givare nere på gasaren och en på gashandtaget, är den nere på förgasaren påverkad utan att handtaget är det så bryter den tändningen.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Gud vilken pärsk. Hade du helförsäkring?

Jag kör alltid med dessen fasthakad i jackan och denna händelse bara förstärker att jag ska fortsätta. Tänk om det skulle hända som du sa med familjen bakom i pulkan eller på en skoterträff kanske. Tänk dig en skenande skoter in i en folksamling.

Man kan ju aldrig vara säker.