dåkig gnista på en kabel

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
polaris edge 600 -02

har haft dålig gnista på en av kablarna sen jag köpte skotern. jag var helt säker på att det va tändspolen som va dålig så jag köpte en ny. Men problemet är kvar... har startat skotern med en sån där "lampa" man kopplar mellan tändkabeln och stiftet för att se gnistan, från kabeln längst ner på spolen är gnistan "fladdrig" och allmänt svag men blir dock lite starkare på högre varv men ändå svajjig. stroboskoplampan ger inte ens utslag på denna kabel. för svag gnista?
på den andra kabeln är den stark och stabil.
har bytt spole, tändkablar, tändhattar och stift.
är det bara cdiboxen som kan vara alternativet nu eller finns det nåt annat som styr gnistan?
tycker det är konstigt att gnistan bara är dålig på en av kablarna när dom kommer från samma spole.

väldigt tacksam för svar.
mvh/mattias

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
vill tillägga att den har ett maxvarv på ca 6200rpm också. är ingen skillnad om jag hissar mattan eller kör med den.
vet dock inte om det är pga gnistan eller inte, det kanske är normalt.
det högra stiftet blir blött hur jag än gör verkar det som, blir tokig!!!!
den bluddrar/misständer lite hela tiden men om jag håller full gas en stund sticker den iväg som fan. men så fort jag släpper ner den på varv börjar den gå skit igen...
motorn gick illa innan den skar och har nu satt i nya kolvar, packboxar,reeds, tändspole,tändkablar,tändhattar och stift men den går fortfarande som skit.
vad mer kan va fel?
är väldigt tacksam för tips:afraid:

mvh/mattias

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
har iaf löst problemet med att ena stiftet alltid var blött och skotern gick som en kratta. efter att jag öppnat soppapumpen för andra gången hittade jag ett litet hål i membranet. såg ut som ett litet streck så det var svårt att upptäcka.
bensinen rann då ner via vacuumslangen till höger sida av vevhuset där stiftet va blött.
fanns repsats på bengans motor för 335kr vilket varken motorhuset eller motorteknik i östersund kunde få fram.
problemet med att den inte varvar ur är dock kvar men återkommer när/om jag hittar felet.

mvh/mattias

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
Att ena stiftet hade dålig gnista kanske berodde på att jag släckte stiftet pga för mycket soppa? har dock inte kollat hur det är nu men känns som att det inte spelar så stor roll nu när motorn går bra:bigsmile:

Nån som vet om man kan kolla färgen på stiften när man kör med 2% i tanken plus separatsmörjning? eller blir det missvisande pga för mycket olja.

mvh/mattias

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
låter knepigt att dålig gnisa ska ha att göra med soppapumpen. Att den släkt gnistan/ blitt ner stiftet förstår jag, men hur kan det komma sig att den inte ger utslag på stroblampan? för så långt har ju inte soppan något med saken att göra?

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
låter knepigt att dålig gnisa ska ha att göra med soppapumpen. Att den släkt gnistan/ blitt ner stiftet förstår jag, men hur kan det komma sig att den inte ger utslag på stroblampan? för så långt har ju inte soppan något med saken att göra?
ja att strobolampan bara gav utslag på en kabel är konstigt. men är otroligt nöjd iaf för det blev en helt annan maskin när jag bytte membranen:bigsmile:
låter som en skoter nu och inte som en gräsklippare....
bytte iofs tempgivaren till en bättre beg i väntan på delarna till pumpen.

mvh/mattias