Dålig gnista

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Hejsan,

var ute och åkte idag och allt funkade fint och skotern drog på bra. Vi korsade en sjö och jag gasade väl på som alla andra, märker då att skotern tappar ork och går ner på en cylinder. Jag stannade och slog av den för att testa starta igen, då går den fortfarande på en burk.

Plockar ur stiften och dom ser fina ut, byter stift men den går fortfarande bara på en. Testade att kolla gnistan då och då är den väldigt svag, knappt märkbar. Bogserade skotern hem och in i varmgarage. Tänkte ta tag i den imorn när den tinat av sig lite.

I vilken ände ska jag börja? Har mätt upp tändkablarna och dom hade bra värden båda två. Får inte bra gnista ens med nya stift. Går det på något vis att mäta upp tändspolen och vad ska den visa för värden?

Skotern det gäller är en Enduro -05 med 600sdi motor.

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Jag rev av locket och båda kolvarna såg fina ut. Hade inte tillgång till någon kompmätare idag så det ska jag fixa imorn!

Dock så märkte jag nu efter att ha stoppat i helt nya fräsha stift att det är gnista på båda igen, men den går inte att få igång. Plockade ur stiften efter jag försökt och variatorsidan var inte ens sotigt medans magsidan blev mörkt och sotigt.

Vad tyder det på, soppafel?

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Gjorde rent spjällhus och reedkorgarna(?) när jag ändå var isär med grejorna. Och satte en fjäder på armen till oljepumpen.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Om du provar slå ner lite sås i cylindrarna, vill den tända till då? Jag har varit med på SDI att det blivit nån slags "luftficka" så pumpen inte fattar att trycka bensin, förren den tänder , och de hjälper när du slår ner lite sås direkt genom stifthålen!

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Inget liv i den trots sås i cylyndrarna. Men nu när jag fått hjälp att dra i snöret tycker jag att gnistan på ena sidan är svagare trots allt. Kan det tyda på dålig tändstpole?

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Mäter jag sekundären på tändspolen ger det inget utslag, primärer var inom gränsen. Betyder det att den är slut?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Mätte kompet, 0 och 6,7. Rev motorn och magnapullkolven var körd. Nya kolvarna och 10,3 samt 10,2kg nu. Går bättre. Det här var nog varför jag tyckte min gamla rev gick bättre. Klart den slutaste lynx jag haft. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk