Dålig kylning?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Igår var jag ut en sväng längs leder. Körde väl ca 1,5mil då tändes lampan att skotern gick för varm. Körningen var inget märkvärdigt skapligt tempo men inget "racetempo" om man säger så. Utetempen var ca -1gr och det var soligt. Leden var hyfsat hård.

Kan det bero på att det var en hård led och att det inte sprutade så mycket snö på kylarna som gjorde att den gick varm? Kommer det så snabbt? Kan det vara så att remmen till pumpen slirar och att den är lite för dålig cirkulation skulel det kunna ge detta fenomen?

Jag kände på alla slangar och kylarn och dom var ju varma så det verkade ju som att kylarvätskan pumpades runt iaf. Jag var ju på lördagen ute i betydligt tuffare körning men då var det ju körning i ospårad terräng och då gick den inte varm.

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Skulle kanske kunna vara något luftbubbla i systemet. Kör upp skotern mot en snöhög så den står högt upp med nosen och låt den gå lite på tomgången där. Ta sedan ner skotern och öppna kylarlocket försiktigt och titta om det är någon luft där :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
OK...tänkte lite det ckså...skall kolla och lufta systemet till helgen. Tack för tipset