Dålig tomgång, misständer (ZR 700)

s.k.o.t.e.r.

Medlem
13 aug 2010
22
0
1
Jag har en ZR 700 00- som har väldigt dålig tomgång och misständer. Drar man ut choken så går den lite bättre. Om man inte har choken ute, utan den självdör på tomgången, så är ena stiftet oljigt och och det oljeryker ur cyllen. Och motorn varvar inte mer än 7000rpm. Men mellan 1700-7000rpm går den hur fint som helst.
Sent i våras så slog de lågor ur avgassystemet efter en provrunda på sjön. (15min på 6000-7000rpm).

Jag vet så mycket som att soppa systemet har jag gått igenom flertalet gånger, försökt med att byta munstycken. Och testat annan stator.

Förslag!? Allt är välkommet!!

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Om du har bytt statorn så kan du ju testa byta tändspolen, min arctic gjorde ungefär likadant och jag prövade olika varianter i bränslesystemet men den misstände ändå och den drog inge tjuvluft, men när jag bytte tändspolen försvann alla problem!

Glappkontakt i någon kabel? Eller som "KalleT" säger, den kanske drar tjuvluft någonstans ifrån.

s.k.o.t.e.r.

Medlem
13 aug 2010
22
0
1
Gummina är nya sedan i höstas.
Läste om en som värmenypit, så ska öppna upp o kolla kolvarna, sedan blir det att fortsätta felsöka elsystemet..

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
En bekant hade problem med sin Srv540, samma visa, gick dåligt och smällde utan choke, avgaspuffar.
visade sig vara reedsen

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag sätter mina 5 öre på att den varmnypit/skurit... Du gör nog rätt i att lyfta toppen alt kolla komp.

s.k.o.t.e.r.

Medlem
13 aug 2010
22
0
1
sorry Vidgren du är nu skyldig mig 5öre!
Cyllarna o kolvarna var hur fina som helst, och jag har även mätt komp o liknande och allt var som de skulle.

Så nu till min stora fråga, var f**n kan jag hitta att köpa ny tändspole, försökt med duells, skoterdelen.se och Bengansmotor...

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
862
113
Kramfors
Prova först med en spole från vad som hällst. Båtmotor/moped/cross eller annan skoter. Dom går bra på alla t-spolar som har 12v ,, du kan ta från en bil också och den ska gå bra.
Testade rave 800a nyss med enspole från moped och körde en offroad tt600a på volvo v-70 spole. (Inget tar skada såvida man bara kopplar kablarna rätt

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
862
113
Kramfors
varför denna uppsjö av spolar om alla passar på alla ?
Jo.....
Modellanpassade (passform och sluteffekt + att alla tillverkare köper billigst möjliga som duger för modellen. Vill man ha bättre gnista kan man köpa spolar som ger mer amp på lägre volt och mer slutvolt. Dom flesta ligger kring 35000volt och funkar bra men vill man ha bättre gnista så köper man andra trimspolar som ger ca 40000 volt och dessutom mer volt vid lägre varv.

Jag ska nu i vinter leta åt spolar som ger mer pullver tidigare i varavet,, men snål och fattig som man är blir det att leta på skroten. Nyare bilar som har sep T spolar för varje stift brukar ha bättre kräm än skoter spolar , så det blir att forska fram bästa spolarna . Nyare RR hojar har också bra T spolar som man kan köpa på skroten.

Har man stålar är det bara handla dynatec eller accel spolar som garanterat har bättre prestanda. På ebay finns många att välja bland för ca 400kr st o dyrare

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Har du testa koppla bort gashängsbrytaren och nödstoppen? SRXen jag hade så strulade TPS givarn å då gick skotern som en påse nötter, bygglade över den å vips gick den som en dröm. Å vet att många av polarna som kört Arctic har haft problem med att gashängsbrytarn går in å bryter.

s.k.o.t.e.r.

Medlem
13 aug 2010
22
0
1
reedsen såg fina ut, då jag nu skruvat itu motorn för 1000 gången känns de som.
gällande gashängsbrytaren så kopplade jag bort den o nödstoppen redan i vintras då den gått sönder efter en längre tur på trailer, men hade redan problemet me misständningen innan.

Det får väl bli den dyrare varianten nu, köpa lite olika delar o se när man når ressultat...

s.k.o.t.e.r.

Medlem
13 aug 2010
22
0
1
Jag har letat mig galen efter en tändspole till min maskin, men kan inte hitta någonstans. Det sas tidigare att vilken som helst fungerar i princip. någon som vet var jag kan köpa en spole till min makin?

Varför har vissa spolar en "metallstång" gåendes rakt igenom, som man (antar jag) ska jorda, och vissa har de inte? har sett de både med två och en anslutningskabel. Jag har iaf inte denna "metallstång", och det är två anslutningskablar.

s.k.o.t.e.r.

Medlem
13 aug 2010
22
0
1
har hittat en annan tändspole att testa med, och n.e.j., fungerade inte heller...
nu till en liten till fråga, lagt märket till att det finns en liten skada i ena cyllen, men det är inte så de märks när man kör komp-prov, kan detta vara något? eller ska jag gå på o beställa ny CDI box?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
cylindern å framförallt kolven måste ha ohyggliga skador för att det ska vara dom