Dör vid gaspådrag när skotern är varm.

2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
Hej,
Måste ställa en fråga och hoppas någon av er duktiga skoteråkare har något bra svar då jag själv går bet. Maskin är en Polaris RMK Assault 800 -2010

Lite historia först.
Det började i höstas med att lyse och panel slocknade ibland men gick bra att köra ändå. Senare så började den tveka vid gaspådrag och ibland var det omöjligt att köra fortare än 50km/h. Rätt vad det var så började den gå som vanligt, fullt spett. Har också haft en avgasknall när jag lagt ur backen i flera år men backen har alltid funkat.

Vad som är gjort.
Började söka på detta forum där ni har gett mig bra uppslag, samt att jag pratat med Polaris i Sundsvall. Jag har justerat TPS enligt de värden jag hittat här på forumet, så avgasknallen vid back försvann. Ny Voltregulator, original monterad. Original stator omlindad av han som tog över Timrå Elhus när han själv gick i pension, han är lika seriös. Nu ger systemet 12,3 volt konstant vilket det inte gjorde innan. Körde runt huset hemma för utcheckning och allt fungerade, maskinen gick som den ska med fungerande back utan knall.

Dagens bedrövelse-
Drar skotern upp till Vemdalen för lite åkning, varmkör den och drar iväg. Maskinen går som den ska och backen fungerar varje gång. När jag kommer upp på lite höjd och det blir lite backar att åka i så åker jag ut i det fria och den får jobba lite. Då kommer det först en avgasknall samt att maskinen går ner i varv och sedan en knall till innan den stannar. Får igång den men den går på 1200rpm och omöjlig att få upp i varv, då jag gasar till så stannar den. Bogseras ner till en väg, där byter jag stiften kollar att den går på bägge, gör ett komptest, 7,5 på bägge, lite lågt men jämt. Håller på och jävlas en stund men får inte upp den i varv. Lastar och åker hem i vredesmod till Sundsvall. Nu kommer vi till det skumma. När jag kommit hem provar jag att starta den igen, då går den som den ska. Men backen fungerar inte, den tvärstannar då jag lägger i den. Står och varmkör och gasar lite, när motortempen når 55-58 grader då börjar den igen 12-1300rpm och dör vid gaspådrag. provar några gånger men ingen skillnad. Går in och krubbar lite, 1 timme kanske. Går ut igen och startar, kall går den som den ska men backen fungerar inte utan den stannar. När tempen når 55-58grader börjar den häxa igen, låga varv samt dör vid gaspådrag. Kan tilläggas att inga felkoder kommer upp. Känns nästan som den inte får bränsle men varför inträffar det i så fall precis när tempen gått över 55grader. Tanken är full.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Kolla kompen både kall och varm, skiljer det mycket så är det dags för renovering. Och 7,5 är lite lågt även fast det är lika
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
De låter som stator är väck i lindningen.Ohmmät den så kan du ha tur att de visar fel värde men den kan va felande även med rätt värde.komptryck beror mycket på hur stark du är och om du höll full gas eller inte samt kall eller varm motor. De ger 0,5 bar lägre varm! Och 0,5 bar lägre om man inte håller full gas och 0,5 lägre om du är svagare än en medelstark man och 0,5 bar lägre om du drar 4 drag istället för 10 tills mätaren inte går hjögre.
Med nya kolvar och fräscha cylindrar ska den ge 8,5 bar kall om man gör rätt förfarande enligt ovan. När de är nere på 8 bar bör man byta kolvar men den beter sig normalt ändå fast har tappat 5 hk.Även vid 7,5 bar bör den gå riktigt med ev lited bekymmer att få i backen.
 
2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
Ska göra nya komptest enligt rekommendation när jag kommer hem sedan. 7,5bar var varm motor och då jag var själv kunde jag inte hålla in gasen, drog 6-7 drag. Ska dessutom mäta statorn, surt då den gått ca 2h sedan timrå elhus lindat om den. Men kan väl bli problem vid en omlindning också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Tejpa fast gasen i botten och dra. Ang timrå omlindning så är de bra men jag är rädd de finns en anl till att statorn lämnar in 2 st nu på raken. Polaris statorer brukar hålla i evighet eller minst 500 tim åtminstone så jag är rädd att du har en kable eller elvärmehandtag som tjuvjordar.Vanligast fel som tar ut statorer är värmehantag som inte funkar i någ läge typ inte på halv värme eller full alt sämre värme på någ sida, tumvärme som inte funkar och de gäller alla märken inte bara Polaris. Om man får lilla minsta fel på elvärmehantag så koppla ur dem omg och byt ut dem för iom att de går spänning ut i jord kan statorn flyga.De gäller även lyskavblar, ja alla plu kablar som tjuvjordar. Vanligt fel på alla märken och modeller är att kabeln till baklyset har något skav och då sabbar manb statorn.
Jag fixade nyss en M8000 med just de felet, baklysets puskabel låg i jord och de tog ut statorn.
Du kan ju prova slå av alla värmare och se om den går bättre då, men jag tror tyvöärr de är för sent men du kan ju ha tur att statorn klarat sig.
De är såklart inte spikat att de är statorn för om den mätyer ok ohm värde så kan du prova mäta triggerspolen också för kan också ger likn symtom. Den är väldigt lätt att byta dessutom då den sitter utv svänghjul, de är dessutom billiga beg från någ skrot.
 
2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
Så, lite nya mätdata.

Kall mätning 18 grader i garage.
Komp 8,5 på bägge med full gas (biltemas mätare)
Stator 0,3 mätt över de 3 gula, lika jämt. Mot jord 1 open line på alla.

Motor varmkörd till 60 grader.
komp 8,0 på variatorsida 8,1på magna
stator lika mätning som kall.

Skotern svarade bra på gas igen nu när den var kall, men backen fungerade fortfarande inte. Tomgång 2000rpm, när kallstarten är klar går den ner till 1800rpm. När tempen gick över 50 grader så sjönk varvtalen till 1300rpm och samma fenomen igen, så fort man rör gasen så dör den, alldeles som att den inte får soppa. Fortfarande inga felkoder.

Kan skriva om statorn för att få en helhetsbild. För 3 år sedan så tappade jag all spänning från originalstatorn. Visade sig att 2 av lindningarna lossnat från backeliten och legat och skavt sig i kontakt med jorden och då var det klart. Köpte en piratstator från skoterdelen som har fungerat bra och fungerade även nu när jag bytte, det är inget fel på den. Varför jag bytte var att då Timrå lindat om min originalstator och jag skulle byta voltregulatorn när den pajade så bytte jag statorn samtidigt fast jag egentligen inte behövde. Det var min fåfänga som tog beslutet, har några dåliga erfarenheter av piratdelar. så jag tror inte nya statorn är trasig men man kan ju aldrig veta.

Har gått igenom kablage så gott jag kunnat när jag väntade på voltregulatorn men har inte hittat något, haft isär kontakter. kabeln till baklystet har jag läst om tidigare så den är extra synad. Allt elektriskt fungerar på den. Något som jag däremot reflekterade över är när jag tog bort ljuddämparen så tog jag isär avgastempkablarna. När jag sedan satte ihop allting så glömde jag sätta ihop dem och startade. Det kom ingen felkod på den funktionen, har för mig att det finns en felkod på det men ingenting. Men det var för några veckor sedan.

Ska se om jag hittar några instruktioner och mätdata om triggern då jag själv inte har mer att gå på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Stator verkar ok enligt värdet inf.Tps givaren låter också rel bra inställd 2000rpm kall och 1750-1800 varm är ok.
De kan va triggerspolen för den påverkas också av värme och att backen inte funkar talar för ptrigger också.
Komptrycket va ju stenbra kall som varm.
Picuppen är lätt att mäta upp. Ohm Värdet hittar du på RM Stators hemsida sök picupp/trigger och klicka på spec.
Picupp 236 ohm + - 20% (ber på temp) 236 ohm lär va vid 20c
 
2 jan 2023
27
2
3
54
sundsvall
Uppdatering i problemet.
Har precis provkört skotern runt huset nu i så många varv och det funkar igen. Grannarna måste ju tro att man är tokig men det bjuder jag på ikväll. Var ett så pinsamt fel så egentligen skulle man inte berätta. Men kan det hjälpa andra i sina felsökningar så bjuder jag på min fumlighet. :)

Hittade nedan elritning som hjälpte mig att hitta rätt kablar och mätvärden till bägge crank position sensors. Mätte den första som var ok, mätte den andra och får bara 1 open line. ok tänkte jag, då har den sagt upp sig. Började riva bort startern och lyste in i svänghjulet bland godsakerna där inne. Då ser jag problemet. Det sitter 2 plaststift som ska hålla kablarna till dessa 2 sensorer på insidan bort från svänghjulet, hade lyckats få ena kabeln på utsidan av ena stiftet och den hamnar då mot svänghjulet som roterar, ja resten kan ni räkna ut själva. Ena kabeln var helt avnött. Av med svänghjul och ut med statorn och fick göra en 2cm lång skarvkabel som löddes på plats med en krympslang utanpå.

Var lite orolig över det som hänt, har ju skickat jord rätt in i ecu då kablarna går rätt in i ecu. Vet inte riktigt vad som går i dessa kablar, det kanske är jord. Men allt funkar, till och med backen felfritt. Någon som tror att det kan komma surt i framtiden med ecu????

Jag vill tacka dig Boost som ledde mig mot triggers mätningen, hade nog inte börjat där om jag fortsatt sökandet själv.
 

Attachments

Reactions: neden och Boost III