Dagens stora köp

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Hade inte tänkt köpa så dyrt släp men fick tag i ett 4P 5310 med alukåpa i fint skick, så det blev till att slå till direkt. 330x140cm perfekt för min skoter, har inte råd eller plats för större. tipp med dämpare, bromsat, 1000kg släp, sov. Skönt att ha skotern befriad från salt/slask och grus.

Någon som har tips på hur man kan göra nåt enkelt/billigt för att få bättre fäste med skotern och spara på botten från styrstålen?

Nicke..

Medlem
11 nov 2015
24
0
1
Jag har bitar av trallvirke i botten på mitt släp ca 20 cm mellan varje ! Spar botten o blir bra fäste när man kör av o på ..

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja det där som sSs rekommenderar är riktigt bra för det priset. Jag köpte 2 satser till min vagn, (350? cm långt flak), räckte även till att "klä" baklämmen och rampen jag byggt.
Jag borrade och försänkte med ca 30cm mellanrum och skruvade fast med rostfria försänkta träskruv. Belagen har hållit mycket bra och är inne på tredje året nu.

Vill man ha bättre grepp för mattan så kan man ta en bit av en skrotad matta med lite lägre kammar och fästa med band/wire fram och bak så den snabbt kan monteras/demonteras. Kan förstås även skruvas fast, men det kanske inte alltid är önskvärt att ha den där permanent.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Fin investering och jävligt skönt att ha ! Speciellt längre fram då det slaskar och håller på.

Jag brutal kör coromanterna över släpet :) Ser spåren växa år för år. När det är dags byter jag skivor i släpet :weird:

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Ja det sved att lägga ut så mkt pengar för nåt så "enkelt" som ett släp men tanken att uslas med slask/salt/sand, frusen och skitig skoter/kapell och spännband lät inget vidare med öppet släp. Samt som jag kan packa övriga saker i släpet och ha användning av släp med kåpa med andra saker så känns det väl värt pengarna ändå. Har beställt superglide det såldes för 1090kr/paket och det räcker precis, köpte dock ett halvt paket till så jag kan lägga ut nån extra på golvet/baklämmen alternativt köpa en ramp och klä?

alukåpan är väl som aluminium kan bli, men vad ska man använda för medel på kåpan sen för att få bort ev oxidering osv?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Köpte ny 4p innan jul.

La klickgolv i hela vagnen, kommer såklart inte hålla för evigt. Men väldigt mycket billigare än släpvagnsplyfa. Så jag får se hur länge de håller:)

Skruvade fast två skotermattor för fästet.

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Jag har en likadant bygge fast 370x185 (Twin XL) och en svag punkt är ramen som lätt spricker. Jag har hittat två små sprickor på min ram vilka måste brännas igen snarast möjligt. Min vagn är från -06 och jag köpte den -09 redan då var kåpan rätt medfaren som aluminium blir. Bry dig inte om det är mitt tips, det är ett släp du köpt och inte ett putsobjekt.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Slitskyddsplywood håller bättre än vad man tror. Jag har kört aggressiva styrstål på mitt släp sedan 2004 och det är långt ännu till byte av golv... Däremot blev garagegolvet i betong rejält upprivet. :(

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Har ni ingen i närheten som pysslar med typ hockeysarger etc? Det har iaf vi i Västerbottens huvudstad.
Detta kalaset kostade 1200kr ink moms, monterat och klart under deras lågsäsong.
Det är ändå 18.5m material.

Daco, ligger i Ersmark.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ha ett par plastbelag utan urtag för styrstålen att lägga under skidorna, och kanske dra fast en spännrem så dom sitter kvar om det behövs. då nöter de inget och gör lätt samt att man inte har botten full av massa remsor av plast som man ska gå och halka över varenda gång