Dags att byta märke!

Macc

Medlem
25 nov 2015
17
0
1
Tjena.

Inte direkt ny på forumet, men registrerade först idag då jag är i behov av hjälp :bigsmile:

Kör för tillfället en Polaris Switchback Assault 800 som jag kommer göra mig av med här i veckan. Anledning är att jag vill ha en längre maskin med större och framförallt styvare kammar. En smalare framvagn är definitivt ett måste men det lär nog inte bli nåt problem på de jag kikar på i jämförelse med den jag har nu. Märke vill jag byta för att polaris erbjuder inget som passar mig i 155" klassen förutom Scandinavian Beasten, men den tror jag att jag kommer ledsna på ganska fort.. är sugen på nåt nytt men byter gärna inte två gånger. Vill göra rätt på en gång!

Ett stort plus med min nuvarande som jag gärna inte ser nedbantat på den jag ska köpa är kylsystemet. Kör bara i fjällen, ofta i puder utanför leden men självklart tillkommer en hel del mil i transport på hård led. Struntar i köregenskaperna på leden, men den ska kunna hålla god kylning.

Klättrar aldrig i extrema lutningar, men kör mycket backcountry i djup snö och gillar att hoppa så mycket som möjligt.

Mitt problem är att jag aldrig har provkört något annat märke, vilket gör mig hyffsat okunnig på köregenskaperna hos dom..

Jag har lyckats smalna ner det till två skotrar, men är givetvis öppen för mer förslag på allt mellan 153" och 155"

Ski-Doo Freeride 800 154" - 2015
Arctic Cat m8000 153" Rob Kincaid Edition - 2015

Vad sägs om egenskaperna på dessa?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.219
1.053
113
Stora Blåsjön
jadu inte lätt fråga... om inte beasten duger som annars skulle passa dig perfekt. Så vill du nog bara prova något annat.
Av ac och skidoo så skulle nog mitt val vart skidoo, mest pga av KGK (miss)sköter ac.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Freeride har 38" framvagn men det finns 36" att köpa som tillbehör.
Du har inte övervägt en Summit?

Macc

Medlem
25 nov 2015
17
0
1
jadu inte lätt fråga... om inte beasten duger som annars skulle passa dig perfekt. Så vill du nog bara prova något annat.
Av ac och skidoo så skulle nog mitt val vart skidoo, mest pga av KGK (miss)sköter ac.
Tror du har helt rätt. Är nog sugen på att testa nåt annat när jag ändå byter.
Älskar Polaris. Har alltid varit ett nöje att köra och den har gått driftsäkert och så, men jag tycker samtidigt det känns onödigt att bara snöa in sig på ett märke innan man testat det andra som finns.

Freeride har 38" framvagn men det finns 36" att köpa som tillbehör.
Du har inte övervägt en Summit?
Har kikat på summit men ÅF avrekommenderade starkt att köpa summit eller lynx boondocker, bl.a. på grund av klenare framvagn och dämpning.

38" räcker säkerligen till att börja med. Tror polarisen min har 42.5" så skillnaden lär bli enorm :)

Enda anledningen att jag sneglat mot Arcticen är att jag hört att de har de bästa motorerna på senare år och med allra mest "bett" i.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.219
1.053
113
Stora Blåsjön
Enda anledningen att jag sneglat mot Arcticen är att jag hört att de har de bästa motorerna på senare år och med allra mest "bett" i.
Den har potential, men direkt ur boxen nja.. 2016 verkar dock lovande med de nya variatorerna så ac folket får uppleva backshift, bara mappningen är rätt nu, borde vara det efter 4år av misslyckande :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Så du menar att resten av märkena behöver man inte riva upp variatorerna på för att de ska prestera asker?

En AC ur kartong går utan tvekan hårdast, och håller bäst/längst. Men visst, det finns en hel hög med effekt att hämta i variatorerna.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Har kikat på summit men ÅF avrekommenderade starkt att köpa summit eller lynx boondocker, bl.a. på grund av klenare framvagn och dämpning.
Freeride har mycket riktigt bättre fjädringskomponenter och är mer anpassad för hopp och lek jämfört med en Summit, när det gäller själva konstruktionen av framvagnen är det dock ingen skillnad i hållfasthet.
Att avfärda Boondocker med samma argument tyder bara på att din ÅF inte har full koll på vad h*n snackar om.
Tex en DS 3900 -15 är en maskin som du kan piska dåliga leder med, hoppa och flyga och samtidigt klara dig hyfsat i lössnökörning. Helt klart jämförbar med en Freeride 154.

Macc

Medlem
25 nov 2015
17
0
1
Freeride har mycket riktigt bättre fjädringskomponenter och är mer anpassad för hopp och lek jämfört med en Summit, när det gäller själva konstruktionen av framvagnen är det dock ingen skillnad i hållfasthet.
Att avfärda Boondocker med samma argument tyder bara på att din ÅF inte har full koll på vad h*n snackar om.
Tex en DS 3900 -15 är en maskin som du kan piska dåliga leder med, hoppa och flyga och samtidigt klara dig hyfsat i lössnökörning. Helt klart jämförbar med en Freeride 154.
Då får du gärna förklara lite mer exakt vad DS innebär jämfört med en vanligt 3900 för en som inte vet :)

PS - Hur är kylningen på dessa maskiner?

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Tycker ändå att ÅF har delvis rätt, Freeriden har bättre stötdämpare än DS 3900.
Jag har aldrig testat någon DS 3900 ordentligt så det är möjligt att dom dämparna räcker till, men då TS gillar att hoppa så mycket som möjligt så bör man nog överväga ordentliga dämpare. Är ju dock lätt (men dyrt) att byta till bättre.

Jag bytte ut framdämparna på min RE 3700 då jag ogillar känslan av att böja styret med bröstkorgen när man misslyckas med att landa rätt :bigsmile:

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Tycker ändå att ÅF har delvis rätt, Freeriden har bättre stötdämpare än DS 3900.
Jo, men å andra sidan har DS 3900 en bättre boggi för hopp o lek.

Jag bytte ut framdämparna på min RE 3700 då jag ogillar känslan av att böja styret med bröstkorgen när man misslyckas med att landa rätt :bigsmile:
Din RE hade väl KYB Pro 40R original, detta är väl bland det bästa du kan ha på en hoppskoter så jag undrar vad du bytte till?

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Jo, men å andra sidan har DS 3900 en bättre boggi för hopp o lek.

Din RE hade väl KYB Pro 40R original, detta är väl bland det bästa du kan ha på en hoppskoter så jag undrar vad du bytte till?
Ja, jag tycker absolut att TS ska överväga en DS 3900 också :)

Det stämmer, men jag är van med Öhlinare från mina senaste skotrar och dom brukar inte slå igenom med känslan av att man håller på att bryta handlederna, men det kan ju gå att shimsa originaldämparna bättre också.

När originaldämparna ändå blev en aning för långa när jag bytte till smalare framvagn så passade jag på att testa något annat, ASA Pro blev det den här gången.
Har inte kört med dom tillräckligt för att ge något riktigt utlåtande hur dom fungerar än.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Trevligt, hur upplever du en 3700 med RAS2/A-LFS+ 36" framvagnen? Vid friåkning förstår jag att den är att föredra, men du verkar ju köra en del hårdare med hopp och så oxå?

Jag har tidigare kört Freeride 146 (38" framvagn) men nu väntar nämligen på en Boondocker 800 3700 -16 som jag beställt, jag valde STD modellen för att få svart bandtunnel och 36" framvagn. Jag planerar dock att byta ut de billigare HPG36 dämparna det första jag gör, både i framvagn och boggi.

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Trevligt, hur upplever du en 3700 med RAS2/A-LFS+ 36" framvagnen? Vid friåkning förstår jag att den är att föredra, men du verkar ju köra en del hårdare med hopp och så oxå?

Jag har tidigare kört Freeride 146 (38" framvagn) men nu väntar nämligen på en Boondocker 800 3700 -16 som jag beställt, jag valde STD modellen för att få svart bandtunnel och 36" framvagn. Jag planerar dock att byta ut de billigare HPG36 dämparna det första jag gör, både i framvagn och boggi.
Känns som vi spårar ur den här tråden en del men det kanske inte gör något?

Tycker det funkar bra, är en bra kompromiss som man kan ha kul med här vid kusten också.

Visst blev det lättare att bryta omkull med 36" framvagnen men det går ändå inte att jämföra med hur en summit beter sig, det beror nog till största del att jag har haft mycket hårdare fjädrar än det är på lössnömaskinerna. Har aldrig testat någon Freeride men gissar att dom också beter sig ungefär så.

Jag hoppar inte så mycket men jag gillar att köra fort på leder som är så guppiga som möjligt, och det är då som stötdämparna får jobba då det inte finns någon lössnö som hjälper till att dämpa.

Ledegenskaperna blev så klart sämre med 36" framvagnen, men jag upplever inte skillnaden så stor mot innan ändå. Man måste burka mer och köra lite långsammare i kurvorna men annars märks ingen större skillnad tycker jag, rakt fram och på guppen så funkar 36" rätt så bra.

Macc

Medlem
25 nov 2015
17
0
1
Jag har aldrig testat någon DS 3900 ordentligt så det är möjligt att dom dämparna räcker till, men då TS gillar att hoppa så mycket som möjligt så bör man nog överväga ordentliga dämpare. Är ju dock lätt (men dyrt) att byta till bättre.

Efter de svar jag fått här (samt MYCKET bläddrande i kataloger, forumsökningar och pratande med olika ÅF) så har jag nästan uteslutit arcticen. Lutar väl just nu på 65% Freeride, 30% Boondocker och 5% Arctic.

Upskattar hjälpen!

Har dock börjat fundera mer och mer på längd på maskinen. Har provsuttit de olika maskinerna hos ÅF men har ju som sagt aldrig provkört nåt längre än 144".

Mitt största problem med den var att det var full gas överallt för att ta sig nånstans. Då kändes det som att jag behöver en väsentligt längre, men då har den ju också 51mm VÄLDIGT mjuka kammar. Så 2" upp och över 60mm framförallt styvare kammar kanske gör skillnaden jag söker. Vill verkligen inte känna att jag "skulle valt den kortare/längre" efter köp, för då kommer jag störa mig på det hela säsongen.

Mina frågor då:
- Hur stor känns skillnaden "överlag" när man kör?
- Kommer jag uppleva den längre som aningen klumpig och osmidig vid något tillfälle?
- Är de kortare (146") så väsentligt mycket sämre på att ta sig fram i brant djupsnö?
- Ni som äger 146/154 eller 3700/3900, känner ni att ni skulle byta längd eller märke om ni köpte en ny?

De skotrar jag undrar över då är:
Freeride 146" vs Boondocker RE 3700
Freeride 154" vs Boondocker DS 3900

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Nyfiken, vad gjorde att du "uteslutit" M8000?

// Fredrik

Efter de svar jag fått här (samt MYCKET bläddrande i kataloger, forumsökningar och pratande med olika ÅF) så har jag nästan uteslutit arcticen. Lutar väl just nu på 65% Freeride, 30% Boondocker och 5% Arctic.

Upskattar hjälpen!

Har dock börjat fundera mer och mer på längd på maskinen. Har provsuttit de olika maskinerna hos ÅF men har ju som sagt aldrig provkört nåt längre än 144".

Mitt största problem med den var att det var full gas överallt för att ta sig nånstans. Då kändes det som att jag behöver en väsentligt längre, men då har den ju också 51mm VÄLDIGT mjuka kammar. Så 2" upp och över 60mm framförallt styvare kammar kanske gör skillnaden jag söker. Vill verkligen inte känna att jag "skulle valt den kortare/längre" efter köp, för då kommer jag störa mig på det hela säsongen.

Mina frågor då:
- Hur stor känns skillnaden "överlag" när man kör?
- Kommer jag uppleva den längre som aningen klumpig och osmidig vid något tillfälle?
- Är de kortare (146") så väsentligt mycket sämre på att ta sig fram i brant djupsnö?
- Ni som äger 146/154 eller 3700/3900, känner ni att ni skulle byta längd eller märke om ni köpte en ny?

De skotrar jag undrar över då är:
Freeride 146" vs Boondocker RE 3700
Freeride 154" vs Boondocker DS 3900

Macc

Medlem
25 nov 2015
17
0
1
Nyfiken, vad gjorde att du "uteslutit" M8000?

// Fredrik
Egentligen inte mycket mer än magkänslan då jag aldrig kört den.. Freeriden känns lite mer som en skoter anpassad för min typ av körning, men jag kan givetvis ha fel där också.

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Bondocker3700/3900 skiljer väl en hel del i boggie? 3700 mer "freeride" och 3900 mer "summit" om man talar skidoospråk

Om du skall ha ny så borde väl Axys assaulten också klassas som att prova nytt :) (för att göra det jobbigare för dig..)

Macc

Medlem
25 nov 2015
17
0
1
Bondocker3700/3900 skiljer väl en hel del i boggie? 3700 mer "freeride" och 3900 mer "summit" om man talar skidoospråk

Om du skall ha ny så borde väl Axys assaulten också klassas som att prova nytt :) (för att göra det jobbigare för dig..)
Haha bra försök!

Nä, men jag siktar inte in mig på en-16 årsmodell. Vill inte ha det nyaste förrän jag vet exakt vad jag har att göra med.
Så det blir en -15 troligtvis, men freeridens -14 är ju exakt samma som året efter så det kan ju bli aktuellt också!