Dags att köpa skoter! (polaris)

olan

Medlem
6 dec 2015
6
0
1
Skulle behöva lite råd då jag tänkt köpa mig en skoter av märket polaris, Det är en 04 x2 800cc men jag undrar vad jag ska kolla efter då jag aldrig köpt skoter innan.

Den skall enligt uppgift vara renoverad senast vid 800 mil (gått 1000) och mattan verkar hyfsad.

Vad ska jag använda för olja? såg även att man skulle kolla så att det är rostfria VES ventiler, sen får någon gärna definiera giljotiner för mig och när man ska byta dessa. Något mer att tänka på?

Tack på förhand

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Avgasventilerna sitter i klockorna ovanför grenröret. De är lätta att lossa på så att man kan se om de är rostfria mm. Är det inte rostfria så bör man byta, ett av få problem med den motorn. Vattenpumpsremmen är väll den andra svaga länken. Lätt och billig att åtgärda. Bör bytas med ca 500 mils intervaller. I övrigt så kolla så att fotstegen inte har ngn tendens till veck vid fotholken. Kan bli det om man träffar ngt hårt. Dock så ryker trailingarmarna garanterat också, men de är lätta att byta. I övrigt så skulle jag kolla så gott det går att maskinen är rak i framvagn o chassie, lite dämparkoll, boggiens skick, infästningar, hjullager mm och kanske ett kompprov. Kolla att den lägger i backen som den ska. Har ingen erfarenhet av just X2:an så andra kanske kan fylla på.
Lycka till!