Dags att vi börjar protestera , fler nationalparker , fler förbud

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Så då har jag skickat mitt mail. Hoppas att fler hakar på. Området det pratas om är idag hårt reglerat och det säger jag inget om, men nationalpark innebär totalförbud.

Jag misstänker att dom även kommer utöka befintliga förbudsområden i samband med nationalparken. Konstigt att ingen från Gällivare eller Malmberget / Porjus / Jokkmokk skriker över detta.

Är ju deras hemma plan.

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Detta är ju helt sjukt, Skandal. Alla bra ställen ska dom förstöra med en ***** massa national parker och allt annat shit. Lagar hit och dit. Inte för att jag själv är i dom trackterna och köra, men vet andra som brukar vara där. Helt sanslöst. Dom tänker då inte alls på oss skoter förare. :(

Snart är det väl total skoterförbud i hela sverige, verkar ju som alla är på oss skoterförare, som SSCO medmera

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vilken uppslutning, ingen fler som har mailat våran landshövding ? trots 96 st som titta...
Snacka om skämt :-(

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Så där. Nu har då jag skickat iväg ett mail. Jag har aldrig kört uppe i nått fjäll(än så länge)men jag vill kunna fara dit i framtiden och köra. Det är hemskt hur mycket dom spärrar av för skoter folket.

S

StoxResearch

Jag har skickat iväg ett mail nu. Jag funderar på ifall det inte är läge att skicka direkt till regeringsnivå också. Vem skall man skicka till då måntro?

Så less man börjar bli på sådant här. Som sagt, tänk på hur ni röstar. Vilka som sitter i regeringsställning har direkt inverkan på vilka beslut som fattas. Det är liksom det som är tanken med hela det demokratiska systemet.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Exakt samma områden var uppe på tapeten ifjol, motståndet var massivt nu försöker man alltså igen.:mad::mad::mad:

Sprid nu denna info och se till att varje skoteråkare ni känner skickar ett mail till landshövdingen. Vi måste tydligt visa våran ståndpunkt i detta.

Se även till att ERAN skoterklubb skickar en skrivelse till Länstyrelsen.
Syns vi inte finns vi inte.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hej

Det är ett missförstånd. Nationalparker är inte detsamma som skoterförbud. Då skulle vi aldrig kunna bilda några fler nationalparker i fjällregionen. Dessutom är det så att vi alltid samråder med berörda kommuner och lokala intressenter när nationalparker bildas. Du kan se mer om bildandeprocessen om du går in på naturvårdsverkets hemsida och tittar i den genomförandeplan som ligger där och som utförligt beskriver hur det går till att bilda parker.
Hälsningar
Rolf Löfgren

Och i hur många nationalparker får man köra snöskoter idag då ?

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Hej

Det är ett missförstånd. Nationalparker är inte detsamma som skoterförbud. Då skulle vi aldrig kunna bilda några fler nationalparker i fjällregionen. Dessutom är det så att vi alltid samråder med berörda kommuner och lokala intressenter när nationalparker bildas. Du kan se mer om bildandeprocessen om du går in på naturvårdsverkets hemsida och tittar i den genomförandeplan som ligger där och som utförligt beskriver hur det går till att bilda parker.
Hälsningar
Rolf Löfgren

Han menar säkert att Fjällräddningen får använda sig av skoter för att rädda de som med skidor rört sig ansvarsfullt och fritt i nationalparkerna och vips så är det inte skoterförbud där. :hmmmm:

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Glömde bort de som tar sig ut i vildmarken med helikopter för att pumpa puder med skidor. Detta kan säkert klassas som ekoturism då de säkert samåker i hkp'n.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag hoppas innerligen att fler än jag har mailat dessa herrar nu. Om uppslutningen är så här dålig så är det väl inte undra på att vi får fler och fler förbud. Se också till att vara konkret i eran kritik.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hej

Hälsningar
Rolf Löfgren

Märkligt uttalande av RL. När våran förening engagerade oss i arbetet med att stoppa "Nationalpak-Reivo" för några år sedan, så ställde vi just frågan om det ändå skulle kuna gå att ha skoterkörning i Reivo om det skulle bli nationalpark där.

Svaret vi fick vara att:
Det inte var förenligt med nationalparkstanken att man skulle få köra snöskoter där, möjligen, möjligen att man skulle kunna få till en skoterled genom området, men sannolikt så skulle det inte vara någon bra lösning, då folk som rör sig i sådana områden inte förväntar sig skotertrafik.

Till saken hör att vintertid så är det ytterst få personer som besöker nämnda område på skidor, för det ligger långt från närmsta plogade väg, så det mesta folk som rör sig i området vintertid är skoteråkare.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
HAHAHA sanlöst, jag föreslog att man skulle öppna padjelanta , Sarekt och sjöfallet i samband med att Kebne bildades. Och med öppna menar jag en eller ett par skoterleder genom national parkerna.

> Hej
> Nationalparkerna i fjällen bildades långt innan det fanns
> skoter och det är bra att de är som de är idag. Den enda
> som har bildats i sen tid är Fulufjället och där finns
> det skoterleder till fiskesjöar mm.
> Hälsningar
> Rolf

Men samerna får köra fyrhjuling i fjällen, det är helt ok.
Sanslöst.
:mad:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har även ställt frågan varför NV fortsätter då Kommunerna redan har sagt Nej.
Ska bli spännande att se.. Varför är SSCO så tysta i denna fråga ?

åter igen, öppna mailen och klaga hos NV och Länstyrelsen.

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
jaha nu är den där ***** *****huve på tjänsteresa å.

Tjänsteresa, åter 8/12.
Rolf Löfgren